zondag 15 november 2015

disco folie, yeah!


Niet dat het allemaal snel verlopen is. Maar ruimschoots voor de nachttemperaturen beneden de 10 graden Celsius komen heb ik de isolatiewand tegen de voorgevel af. Ik weet mijn enthousiasme om de radiator terug te hangen tegen de borstwering af te remmen voor wat camera opnamen.
Ik breng reflecterende folie aan tegen het gips alleen op de plaats waar de radiator voor komt. Dat is van een zeer sterke, niet samendrukbare soort dat ik bij een grow-shop in Purmerend (!) gekocht heb. Dezelfde als ik in de keuken als 'vloerverwarming' gebruik onder het dunne zeil. Schoenen schuif ik daar haast automatisch uit om de warmte van mijn voeten terug te voelen komen van het voorheen koude zeil :-)

De tweeplaats radiator met dubbele convectors (type 22) komt uiteraard precies midden tussen de ramen te hangen. Maar doordat ik de tengels er achter op de maat van het 60 cm brede gips heb geplaatst kan ik de drie J-beugels, de drie J's zogezegd ;-) niet meer knap verdelen.
Dat heeft geen betekenis maar ziet er vreemd uit van de bovenkant straks. En ik wil er na dit blogbericht nooit meer op hoeven terugkomen. Ik gebruik dus 2 J's plus een losse onder-console uit mijn verzameling 'loodgietersspul': opgelost!
Het zware werk bleek ook nog eens erg lastig, het terugbrengen van de lamellenrail-lambrisering. Van bijna vier meter lengte!
Omdat deze nu verder de kamer in is gekomen kon ik geen steun meer vinden boven de gipsplaten van het plafond. Terwijl de enige manier om de klus in mijn eentje te klaren was om de eerste schroef in het midden aan te brengen. Het werd een van de weinige keren dat ik de bouwmarkt met een bezoek vereerde van de klus als geheel. Voor het kopen van holle-wand  expansie hulzen (met M5 schroefdraad).
Waarvan ik er maar eentje daadwerkelijk gebruikte trouwens (precies, in het midden). De rest deed ik met joekels van schroeven en aan de zijkanten vond ik steun bij de bestaande plafondlijst.

Maar na het ophangen hiervan zag het er in éen keer weer als een geheel uit: zoek de verschillen!
Door de lamellen kan ik in de huiskamer nu ook 's avonds weer vrijelijk mijn gang gaan met het licht aan. Zonder dat het vrouwelijk deel van Amsterdam-Oost zich aan mijn handelingen staat te vergapen.

Pottenkijksters ja, maar dan met een gezonde belangstelling voor Mickey... ;-)

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Bedankt Adri :-) Netter i.e.g. dan de rest van de kamer, terwijl ik al aan het opruimen geweest ben!
      Maar ik heb nu eenmaal veel gereedschap en machines...

      Verwijderen
  2. Hoi Mick

    Tocht het zo erg bij jou in huis dat je er een windmolen geplaatst hebt?

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL @"Zonder dat het vrouwelijk deel van Amsterdam-Oost zich aan mijn handelingen staat te vergapen."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja het is geen 'haute culture' natuurlijk, je zou er zelfs iets conservatiefs in kunnen zien dat ik op dat terrein helemaal niet ben!
      Maar ik vond dat er na woorden als 'lambrisering' , 'console', 'convector', 'lamellen'en zo wel wat luchtigers mocht volgen :-)

      Verwijderen