vrijdag 16 januari 2015

uitscheurende schakelkabel

De voorwielaangedreven kantelknik-ligger heeft vandaag zijn duizendste kilometer gereden. Het leek me aardig om ter ere daarvan, net zoals met het 52 tands tandwiel mogelijk was, via de steilste vrachtwagenhelling het veilinggebouw binnen te rijden.
Maar dan wel graag in gepaste stijl, dus schakelend met een voorderailleur.
Op het vlakke rijd ik liefst met het 65 tands voorblad dus deze schakelmogelijheid biedt de optie om op 14 versnellingen uit te komen.
Uit "welke groep?" de voorderailleur afkmstig is weet ik niet en ik zou zeggen "geen gezeik iedereen rijk". Er zit in ieder geval geen kabelstopper aan, alleen de draadklem.

Om een lus in mijn bedieningskabel te voorkomen sleutelde ik de kabelstopper op de plaats van de klem.
En de klem op een nogal grof L-vormig stukje staal aan de bevestigingsbout. Gewoon omdat daar de gaatjes al in zaten. Vanuit de gedachte "Als het op deze heugelijke dag maar vast werkt, dan doe ik het later nog wel eens netter".
Vanwege de korte ketting moest ik de sleuf van de derailleur met een borgveertangetje zelfs wat uitbuigen om de ketting vrij te laten lopen over alle kransjes. Maar dat gaat via een knijpende beweging, ik draai er m'n hand dus niet voor om (-:
Het werkte goed. Al na de slagbomen van het bedrijfsterrein schakelde ik met m'n linkerhand naar het kleinste blad. En reed moeiteloos buitenom anderhalve verdieping omhoog....
Maar eenmaal op de tweede verdieping toen ik op het vlakke probeerde terug te keren op het grote blad ging het fout. Het leek of er iets losschoot of zo en de ketting begon te ratelen tegen de derailleur.

Op de foto is te zien waarom. Ondanks dat ik een kabel gebruikt heb met nylon binnenmantel die juist speciaal als schakelkabel bedoeld zijn is deze uit de buitenmantel gescheurd!
Dit lijkt haast wel op wat Jagwire-kabels nog wel eens willen vertonen. Het is me werkelijk een raadsel waarom de kabels niet van een 'ouderwets' gedraaide stalen mantel worden voorzien. In plaats van het staaldraad in de lengterichting.


Na het werk met mijn ooit bij de Thys Revolver gekregen multitool een begrenzingssboutje er zo ver ingeschroeft dat ik moeiteloos terug naar Amsterdam kon.
Daar niet van maar...

3 opmerkingen:

  1. Jij maakt en repareert ook echt alles zelf. Ben ik altijd jaloers op. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een zekere eigenzinnigheid kan me idd niet ontzegd worden denk ik (-:
    Maar ik kan ook niet helemaal uitsluiten dat het grootte verschil tussen de tandwielen eenvoudig niet te schakelen ís !
    Ik heb de kabel gerepareerd dus we gaan het zien...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En warempel, de derailleur doet het nu goed (met een spiraalmantel) !
    Jammer genoeg lijkt het me nogal een begrotelijke zaak de cassette wat aan te passen. itt Hyperglide zitten hier kransen met maar liefst 3 verschillende binnenmaten op )-:

    BeantwoordenVerwijderen