zaterdag 12 juli 2014

polycarbonaat tandwielafschermring

Voor velen van u zal het overhouden van bouwmateriaal de schrik van de 7 zeeën zijn. Omdat ik vanaf mijn zesde jaar ben opgegroeid te midden van het improvisatietalent en het zelfoplossend vermogen van de agrariërs van Purmerland zeg ik: "Jij niet skrik doen!" 
Zo heb ik stukken 2 mm transparant polycarbonaat over van een voorzetraam klus aan de (huur)woning . Daar heb ik een ketting-beschermrand van gezaagd  voor het 57 tands tandwiel met de decoupeer (of 'wip'-) zaag.

De buitenrand tekende ik af met een bamboe schaal uit de keuken. De binnenkant met het tandwiel zelf en een muntstukje.
Zoveel mogelijk heb ik eerst uitgeboord en gezaagd uit het complete raampje. Daarna vast het tandwiel vastgebout (m6) met sluitringetjes voor extra steun bij het zagen.
Door de rand wat extra breed te kiezen hoop ik dat 'ie sterk genoeg zal blijken.
Ik heb er i.e.g. mee bereikt dat de ketting niet meer afloopt bij het achteruit rijden met de Cheetah.
Wel werd door de grote diameter van de rand noodzakelijk de voorderailleur uiterst omhoog te schuiven. Ook de aluminium bevestigingsbuis (dikwandig 18 mm) op de neuspijp van Optima  heb ik 'koud' met pijpenbuiger 22 wat verder naar achteren gebogen. Wat nodig was om de derailleur vrij te houden van het materiaal.


Ik kan echt merken dat ik krachtiger aan kan zetten nu. Het 12 tands tandwieltje hoef ik dan nu ook veel minder te gebruiken. De transmissieweerstand is duidelijk minder nu.
Jammer dat ik het net niet af heb gekregen voor de Fortenroute-tocht. Ik ben er van overtuigd dat ik die nóg weer makkelijker had kunnen uitrijden in deze configuratie!








3 opmerkingen:

  1. Leuk, vooral waarom je zo improviseert :-)
    Verder is het munTstukje..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Keurig gedaan Mick, maar volgens mij heb je geen 'mundstukje' maar een muntstukje gebruikt :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL idd Wim, je hebt volkomen gelijk natuurlijk!
    Iets anders schreef ik trouwens ook niet helemaal goed. Ik heb het bevestigingsbuisje van de derailleur niet bijgebogen vanwege aanlopen tegen de plaat. Maar omdat de ketting niet meer vrij kwam van het diepste gedeelte vd derailleur anders...
    Mvg Mick
    P>S Dat van die bibliotheek was ook niet zo serieus bedoeld, alsnog gefeliciteerd.!

    BeantwoordenVerwijderen