zondag 15 december 2013

definitieve boegspriet?

Ik ben na 140 kilometer roetsen nog steeds erg tevreden over de Chromo-2 mm spriet.
Er ontstaan wat zwarte strepen rondom, waar de lagers over heen gingen als om te zeggen "hard getraind jochie!" maar dat is alles. 

Die poets ik er dan weer liefdevol af met wat naaimachine-olie en voel dat het staaloppervlak nog volkomen vlak is.
Geen kerven dus zoals met het dunnere RVS al snel het geval was.
Bij moeders de veerunster meegekregen die nog van mijn opa geweest schijnt te zijn. "Nee ma, "Ulster" ligt in Ierland :)"

Door deze boven in mijn Weider krachtstation te hangen (de latpulley-standaard) lees ik 16 kg voor de hele Thys Revolver. Hoewel een flink gewicht om tot boven je schouders te brengen valt me dat nog reuze mee. 

De tas weeg ik dan ook niet mee. Maar wel de 70mm trommelrem (voor), een side-pull velgrem achter (die ik beter remmend heb gekregen door een minder gebruikt exemplaar te monteren) en de aluminium CVT-snek die nogal zwaarder is dan een nylon...


Wel heb ik precies een week terug het elastiek tussen de spaken doen belanden. Ik reed naar de bakker met behalve de toptas de banaantassen om lege flessen terug te brengen. Maar ik denk dat te lang doorrijden met een uitgerekt elastiek de werkelijke oorzaak was.
Het wiel blokkeerde hierdoor volledig omdat het vrijwiel door het elastiek aan de naaf gesnoerd werd.
Ik kon het dyneema los krijgen door bij de snek de gebruikte 8-knoop te ontwarren (!) Het elastiek echter brak praktisch direkt bij mijn poging het uit de naaf te trekken. Ook de haak bleef strak om een spaak zitten.
Derk bood me na een mail vrijwel gelijk hulp aan. 
De alu snek is namelijk niet zo makkelijk los te krijgen als een nylon! Na het probleem een ochtendje op me in te hebben laten werken in Aalsmeer bedacht ik me dat in principe de snek er af zou moeten komen door het tegen de aandrijfrichting in te draaien.
Welnu dat gebeurde niet. Maar wel kwam de snek met enige kracht weer los en vielen de elastiekdelen en de haak zo voor me op de grond!
Na nog wat vissen met een spaak en lucht spuiten met de compressor leek me een verzending van het wiel naar Middelburg eigenlijk niet meer nodig.
Sterk spul die roller-ramp naven die Derk Thijs maakt (: !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten