Ik ben -opnieuw- teruggekomen op het gebruik van een smal hard houten 'Zephyr' stoeltje voor de Jan Eggens trike. In tegenstelling tot een tweewieler moet je je op een trike toch wel behoorlijk af kunnen zetten met je schouders naar het binnen van de bocht om niet los van de weg te komen.Van mijn zoektocht naar een stoeltje voor de Limit weet ik dat een Ice-stoeltje een prijzig alternatief is (zo’n 200euri meen ik). Maar met een dergelijke spanzitting en het lichaamscontact over de hele breedte van zo'n stoeltje zou ik wel het gebrek aan vering in de voorwielophanging aardig compenseren was mijn gedachte. Ik heb daarom een goedkoop lichtgewicht alternatief gebouwd van het frame van een backpackers-buizenraampje. Deze worden gebruikt om de rug van de wandelaar/reiziger te ontzien van de directe druk van zijn meegezeulde bagage. Om op de juiste lengte te komen en de axiale krommingen met ophangpunten aan de trike te laten corresponderen moest ik met de pijpensnijder 2 stukjes van 10 cm er tussen uit halen. Aangezien de wanddikte van het aluminium maar 1mm is vond ik dat te dun om te (laten) lassen. Daarom heb ik er met carbonweefsel en epoxy van Dr boat weer een eenheid van gemaakt. Om de buisjes precies in elkaars verlengde te krijgen tijdens het lamineren klemde ik er stukjes PVC hoeklijn in. Dat zo’n rekje geen zitschaal heeft aan de onderkant is in het geval van de JE-trike juist een voordeel. Want anders gaat daar het onderstuur tegen aan komen, en zo de draaicirkel verkleinen. De zitschaal heb ik dus uit het eerder gebruikte D. Siepman stoeltje gezaagd (en iets anders gemonteerd). Het sterk verbeterde comfort, de liggender houding en de hogere bochtensnelheid maken me erg tevreden over het resultaat. Bovendien kon ik de spanbanden (met draadspanners) recyclen van het bij Dorcas voor 5 euro gekochte basismateriaal…
Niet iedere Amsterdammer kan dit zeggen van zijn rijwiel en dit blog heeft 'n laagdrempelige instroom zo (hoop ik). Anders dan alleen het behalen van hoge snelheden wil ik met een mensaangedreven voertuig een zo veelzijdig mogelijke spiertraining van de berijder nastreven. Uiteindelijk als het alleen op snelheid aan komt kun je overal voor 'n verbrandingsmotor terecht.Terwijl een CO2-neutrale uitvoering werkt op groene stroom: Daar kan 'n mens toch niet tegenop!
vrijdag 12 oktober 2012
Backpackers-stoeltje
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
hoi die mick, dagt van de week nog aan je, vroeg me af of je nog leefde:P antwoord is dus ja:P msooi
BeantwoordenVerwijderenHoi Marcel,
BeantwoordenVerwijderenNou er is wel het e.e.a. weer gebeurd ja, maar om dat nu allemaal op 't net te klapperen...
Ik spreek je wel weer n's!
Groeten Mick
Ha die Mick,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb je de afgelopen periode gemist. Fijn dat je weer een experiment/eigenbouw met ons gedeeld hebt.
Wim -de roetsende
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk denk ook niet dat alles wat ik maak even interessant is voor iedereen. Maar dat je rond buisjes van 25mm een enkellaags 'kous' van koolstof kunt plakken genoeg om je eigen gewicht te dragen (ik rij er nu een weekje mee rond) lijkt me toch de moeite waard om te beschrijven...
mvg Mick
Hee Mick,
BeantwoordenVerwijderenwelkom terug
mvg Cor
Hai Cor,
BeantwoordenVerwijderenIk trek net 'n 'Holger-bier' open. Maar dat kun je beter laten: Wat 'n afwaswater! :)