maandag 30 april 2012

Nylon te lijf

In de opgaande sporen van de trekkerhellingen op mijn werk zitten een soort weerhaken van nylon. Deze dienen om te voorkomen dat als er een haak van een kar zou los komen die met donderend geraas en veel schade ongeremd de baan kan afdenderen.Die blokken worden nog wel n’s kapotgereden (wat in principe niet kan…) en dan ontferm ik me er soms over, daar ze toch niet langer bruikbaar zijn. Met de gatenzaag heb ik er 2 cilinders uit geboord en in het midden m8 draad getapt. Waar zou dit voor moeten dienen?
Een belangrijke reden om over te gaan op een composiet-velomobiel bij aankoop van de Limit was het uit een stuk gemaakte koetswerk. De FAW had een nogal loszittende neuskegel die daarom geen betrouwbaar richtpunt bood voor het midden van de fiets. Toen ik de spelingvrije E2 lagers in de achtervork had gezet hoopte ik dan ook dat het met de 2 meter 40 lange hardhouten lat nog slechts een kwestie van uitlijnen zou zijn. Met het koplampje als richtpunt.Maar wat ik ook trok aan de vork, de (rechte) lat bleef wel 8-9cm naar rechts wijzen! Had dan de achterwielophanging ooit wel eens gedeugd? –drong de vraag zich op.Dat denk ik wel maar ik heb ook de versteviging van carbon met epoxy wel eens afgebeeld. Dit moet later gebeurd zijn n.a.v. een te zwakke vork. Helaas was het al te laat want er was al torsie opgetreden: Het wiel helt dus wat over naar links!Dat zou betekenen dat ik de tweezijdige bevestiging id koets niet langer horizontaal zou kunnen houden. Wat vervolgens bij inveren een steeds andere hoeken van het achterwiel zou gaan veroorzaken: Dat is mijn eer te na, daarvoor heb ik geen C-Alleweder gekocht!Omdat de schuin verlaste omwonden vork bovendien nog slechts ruimte biedt voor een smalle 32mm achterband heb ik Tempelman gecontacteerd.Gerrit is zo vriendelijk geweest uit de opslag van zijn vader een alu vork uit een schadefiets en een ijzeren exemplaar op te sturen voor 25euro incl. porto.Helaas komt noch de lengte noch de ophanging overeen met de vork die ik heb: Al 3 verschillende vorken terwijl er maar 30 Limits zijn gebouwd!
Wij (de kat & ik) hebben gekozen voor de aluminium hoewel die wat langer is waardoor de ophanging best iets naar voren gemaakt moet worden. Ook zal ik die zeker eerst versterken met carbon alvorens te gaan gebruiken!Ten slotte zal ik zelf een oplossing moeten (laten) maken voor de inbouw. Ik hoop dat mijn broer de groene cilinders kan afdraaien tot ze in de witte nylon bussen vd vork passen. Dan zal ik ze horizontaal verbinden met (alu) tapeind. Zodat ik vanuit de fiets weer m8 bouten in kan draaien in het resterende (donkergroene) gat. De groene kernen zouden daardoor stil moeten blijven staan terwijl de vork met de bussen er om heen kan draaien.

zaterdag 21 april 2012

SKF E2 achterwiellagers

Bij het demonteren van de Limit vond ik speling op het achterwiel tov de kast. Een beetje speling in de lagers waar de as in draait en wat in de achtervorkophanging. Samen toch genoeg voor irritant veel! Aan de hand van Velomobielonderdelen.nl kwam ik op de hoogrendementslagers (E2) lagers van SKF. Maar Quest, Strada en Mango gebruiken een andere maat. Dus kocht ik ze bij een bedrijf aan de Hemweg.
Ik kon de oude lagers vrij gemakkelijk verwijderen met een rond stukje ijzer en een hamer (tegen de buitenring van de lagers). Ze hebben zo’n kwetsbare rubberen afdichtingsring en ze draaien zoals ik op dat moment beoordeelde als “nog goed”. “Hoe kun je er nu ook voor kiezen om een wiel op te hangen aan groeflagers die maar 2,5cm uit elkaar zitten?!” -vroeg ik me nogal sceptisch af (van wie zou ik dat toch hebben :-).
“Zeker weten dat als ze aan weerszijden van het wiel zaten ze nog jaren hadden meegekund!” Nu ik de nieuwe lagers, van hetzelfde type die Wim verkoopt, gemonteerd heb is die scepsis toch wel wat geluwd: Werkelijk ALLE speling is weg! En wat lopen ze voelbaar veel lichter!
Nu resteert natuurlijk nog de speling van de vork zelf door het ovaal uitgesleten zijn in de carrosserie. Daarvoor ga ik gebruik maken van 'n ijzeren stoelhoek uit de bouwmarkt. Als ik die in tweeën zaag hoef ik daar namelijk alleen nog maar een M8 gat in te boren. Aan de hand van het nu spelingloze wiel kan ik dat met een lat vanaf nu eenvoudig uitlijnen. Terugkomend op zekere
scepsis over de Limit: Met een speelgoed-speriscoopje van de Action zag ik dat er toch wel degelijk ruimte moet zijn in de centrale tunnel voor een groter grootste voortandwiel in de C-Alleweder. Waarschijnlijk geen 65 tands maar toch zeker wel een 52. Waarom er dus gekozen is door ‘iemand’ voor 28 als kleinste ad pedalen? Bezwaar van de eenzijdige ophanging blijft natuurlijk de dikke kont aan een velomobiel die het veroorzaakt… Of de langere lengte natuurlijk zoals bij de Quest. Bij de mijne niet zo extreem breed als bij de Mango of Strada maar toch…Zie foto.