zondag 18 mei 2025

Van twee banden 1 maken

  •  Graag zou ik me voor het Rondje Markermeer met de Waterlandse liggers goed voorbereiden. De vorige keer had ik een lekke band als ik me goed herinner waardoor ik nogal aangeslagen raakte. En da's jammer van een prettig begonnen tochtje...

Wat ook goed begonnen is zijn mijn proeftochten met velglint als antilek-lint. Dit beschadigt de binnenband inderdaad niet wat de ervoor verkochte linten vaak wel doen. Wat ik echter niet kon weten is dat bij het oppompen van de banden de linten met polymeerkit die nog uitharden moest wat verschoven zijn. En me daardoor waarschijnlijk alsnog een langzaam leeg lopende band opleverde.

Zo eentje waar ik onderweg geen last van had behalve dat mijn linker de volgende ochtend leeg stond )-;

Maar ik ben voor niet één gat te vangen natuurlijk en meen een net zo goedkope als ook schonere oplossing gevonden te hebben. Het uitgeknipte loopvlak van een versleten Primo Comet (met Kevlar wapening volgens het opschrift) buba 451 in de Schwalbe MOW-Joe van mijn Optima Cheetah ligfiets!

Die naam MOW-Joe zegt jullie waarschijnlijk niets maar heeft veel overeenkomsten met de 26" Furious Fred. Een snelle soepele band dus maar met alleen het wilde profiel als lekbescherming...



En ook daarmee is het me al eens gebeurd dat ik het kluppie opgehouden heb. Dus men begrijpe...(Aanvoegende wijs). 

Dit nu levert geen lekke banden meer op, blijft prima op z'n plaats zitten ZONDER lijm en heb ik ondanks het goede resultaat voor de zekerheid nog een keer leeg laten lopen en er af gehaald. Geen spoor op de binnenband van wrijving of inslijting te bekennen, OK!


    


Dezelfde truc met een oude Vredestein Monte Carlo uitgehaald in een Urban Contact. En ben nog bezig aan de transplantatie van het loopvlak van een Kojak naar die snellere Chinese broeder! 


Mijn inschatting is dat de banden op deze manier wel twee keer zo lang mee kunnen. Zonder verder nog (veel) oponthoud door bandenwissels en reparaties. 

Een flinke besparing op geld, rubber en CO2 uitstoot!






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten