donderdag 23 mei 2024

Niet goed

 In de tijd dat de 'Fortenroute' nog belangrijk voor me was heb ik eens voor weinig een lagere ligfiets bijgekocht. Maar op deze foto is duidelijk te zien waarom het ding niet deugt waarvoor hij gemaakt is. 

De plaats waarop de achtervork scharniert is zo hoog gekozen dat het aandrijfdeel van de ketting de vork met de telescoopveer mee zou trekken bij gebruik van alleen de onderste kettingrol. De bouwer van het ding -dat er verder erg professioneel uit ziet- heeft zich dat kennelijk niet gerealiseerd.

En toen hij merkte dat je daarmee merkwaardig op en neer gaat deinen in de cadans van de trappers  het tweede geleidewiel er nog achter geplaatst.

Met als gevolg dat je veel acceleratiekracht en snelheid verliest aan deze fiets die juist bedoeld zal zijn voor meer snelheid met de lage zit....

Weet iemand wat je aan moet met zo 'n fiets? Mijn antwoord over een week!






 

6 opmerkingen:

  1. De vering vastzetten en de extra kettingrol verwijderen? Ik ben trouwens wel benieuwd of het verlies door de extra kettingrol meetbaar is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bravo Mark, dat was mijn gedachtengang ook!
      Dus heb ik gedaan. Het frame blijft jammer genoeg erg zwabberig aanvoelen in verhouding tot de Cheetah met z'n brede CroMo framebuis. Dan maar iets hoger zitten, ik wil echt aan kunnen zetten! Maar ik zou er t.z.t. wel een voorwielaandrijver van het type Moving Bottom Bracket van willen maken (zoals de Cruzbike).

      Verwijderen

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Over die 'meetbaarheid' heb ik geen twijfels trouwens. Op de site van Alligt heeft Leo ook de meetopstelling daarnaar beschreven. Doorklikken op 'kettingrollen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm, als je eenmaal op de fiets ligt, zal het scharnierpunt ook wat lager komen, dichter naar de ketting toe. Zodra het hart van de ketting op het hart van het scharnierpunt ligt, is er geen moment meer om te pogo-en. (de arm is nul)
    Tot de eerste bult op put in de weg, maar goed, de demper zorgt er dan voor dat het pogo-en snel zal stoppen. Tot zover de theorie. In de praktijk lijkt het mij het makkelijkste om de demper vast te zetten en de extra rol te verwijderen, zoals Mark al aangaf (en jij al van plan was).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, nee dat was ik niet alleen van plan, dat heb ik al gedaan!
      Fiets kopen? (-:

      Verwijderen