zondag 22 mei 2022

Inspirerende vierde Waterlandtocht

Het derde rondje met de Waterlandse Liggers heb ik overgeslagen in verband met platvoeten (u weet 'buiten de Hoofdstad=Platteland'), maar gisteren was ik er weer!


En nog 10 anderen want nee, niet iedere velomobielist is te porren voor een 'Oliebollentocht' midden in de zomer. Maar enkelingen van onze groep gingen ook weer wel en sloegen juist deze tocht even over in verband daarmee (Fred in ieder geval).

 


De jongste deelnemer van het gezelschap en tevens DF-rijder Mark van Driel zou zelfs aan BEIDE tochten deelnemen. Dat doet mij terugdenken aan mijn jonge jaren die zich bovendien (vanaf mijn 6de jaar) in Waterland afspeelden (-:

Mark nam al daags voor de tocht contact met me op door te reageren op mijn eerdere blogbericht over de 'Direct-Drive' die hij wel eens wou zien en de  rolbumper in het vooronder.

Maar het werd nog mooier want ook Piet uit Hoorn met zijn SuperMango had zich ingeschreven en ten slotte nog George eveneens uit Noord-Holland.

Initiator van de tochten Hans Huijgen moest zelf overlsaan want had zijn sleutelbeen gebroken bij een stoeipartij met zijn inmiddels flink uit de kluiten gewassen zoon...

Gert (Quest) had echter weer een fijne route uitgestippeld en Lex met zijn gele Strada nam de rol van Hans over als achterrijder.

 Gelijk bij het vaste startpunt in Zaandam hield ik de groep wel iets op doordat ik respectievelijk George toen Jan en ten slotte Mark het DF/Eigenfiets-project middels aanschouwende promotie uit de doeken ging doen. Maar dat terzijde...

Ook vertelde Gert toen al dat er aan het begin van de tocht verkeerstechnisch  een bottle-neck te verwachten was. Althans dat begreep ik later toen bij een scherpe bocht in de afdaling van een dijk George op me af kwam lopen om de DF aan de handgreep te keren...

Want door mijn hardhorendheid had ik (weer eens) ingestemd met iets zonder de tekst te verstaan. Dat heet 'vertrouwen in elkaar' zal ik maar zeggen...



De drie Strada's konden die bocht gemakkelijk nemen net als Jules & Elly met hun elektrisch ondersteunde trikes.

Ida (Strada) had de tegenwoordigheid van geest het schouwspel te fotograferen (of filmen). Ik wist dat zij jaren geleden al de spellingscorrecties uitvoerde van het verenigingsblad Ligfiets&. Een gelijkgestemde over de wenselijkheid van de juiste vervoeging van Jip-en-Janneke werkwoorden in de Eigen-taal. Ontroerend, ontroerend....

Toch deed iemand die de tocht voor het eerst mee reed iets waar ik niet zo blij mee was. Hij bleef in de buurt van Purmerend bewust met zijn Strada midden op de weg van het dijkje  een auto de weg blokkeren. Ondanks dat deze middels zijn claxon aangaf er graag langs te willen...

Naar mijn mening zijn de Waterlandse Liggers geen actiegroep maar recreanten en hoort zo'n uiting daar op dat moment niet bij. En dat wil ik toch even kwijt...

Om dan weer terug te keren op de axiale carbon verstevigingen van het interieur van Piets Mango met de staartverlenging en vergrote wielkasten voor de Go-Cycle banden en het prachtig uitgevoerde openklapbare bovendeksel van de SuperMango, om maar wat zaken te noemen.

Maar ook George die me de oplossing liet zien hoe je 'gratis licht' hebt om te zien op welk voorblad je ketting nu eigenlijk ligt...!

Of  Mark van Driel die via 'Axel' van een Duits ligfietsforum prachtige 3D geprinte achteruitkijkspiegels op de kop getikt heeft!

Ook wel opmerkelijk vond ik hoe we bij het etablissement waar we toch al eens eerder geweest waren volgens mij werden weg gestuurd.  Zonder letterlijk de tekst te kunnen verstaan helaas maar de houding van de vrouw sprak voor mij al boekdelen...

Later las ik via de WhatsApp dat het te maken had met een 'besloten feest'. Ergens alleen binnen met dit mooie weer dan kennelijk? Hmmm. 

Nu heb ik het met Gert wel eens eerder gehad over een mogelijk alternatieve zaak in Monnickendam voor een horeca bezoek maar daar waren we op dat moment ook niet echt dicht bij (Middelie). Een tweede gelegenheid waar we langs reden leek werkelijk uitgestorven. 

Gelukkig hadden de meeste deelnemers wel zelf iets meegenomen om te eten of drinken.

En de eerste gelegenheid een grasveld aan de openbare weg (-;

Deze video is geupload door Gert:



11 opmerkingen:

  1. leuk verslag Mick, ..van een gezellige rit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind jou en enkele 'Jannen' zoals Jan Geel en Jan Reus behoren tot de toppers op ligfiets/velomobiel-gebied!

      Verwijderen
  2. niet overdrijven Mick, anders ga ik blozen, ..maar van die Jannen, dat klopt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verslag van een gezellige tocht! Wat ik me later nog bedacht met betrekking tot de direct-drive is dat je naast de weg van de minste weerstand (minder rollen, grotere hoeken, minder kettingbuizen etc.) ook de trekkende ketting bij het aangedreven wiel "exact" haaks op de veerweg wil hebben/houden om te voorkomen je trapkracht tot in- of uitvoeren leidt. Ik vraag me af in hoeverre dit laatste bij jouw nieuwe kettinglijn verbeterd of verslechterd is. Heb jij daar enig zicht op?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mark,
    Ja en ik denk dat je dat me me eens zal zijn, die moet in mijn geval VERBETERD. zijn (-: Goed punt van je!
    Door je achterste rol wordt de trekkende ketting bij jou namelijk naar beneden getrokken. Dat is tegen de 'veer'-druk in (volgens mij zijn dat elastomeren trouwens getuige de kleur die door het wit heen schijnt).
    In mijn geval loopt de ketting meer horizontaal. Want de eerste/enige rol verschijnt pas aan de voorkant onder het stoeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick,
      Ik wil het graag met je eens zijn, maar ik vind nog lastig om het goed inzichtelijk te hebben. Helaas heb ik (i.t.t. de meeste velomobielen van velomobiel.nl) van de DF nog geen technische tekening kunnen vinden.
      Toch mijn voorlopige gedachten hierover: de veerweg is volgens mij geen verticale rechte lijn, maar een deel van een cirkel met als middelpunt het scharnierpunt van de achtervork (in de buurt van de achterste kettingrol). Om in- of uitvoeren door het trappen te voorkomen zou de trekkende ketting dan volgens mij (in iedere versnelling) door dit middelpunt moeten lopen. Om te zorgen dat dit bij een brede spreiding van de kettingwielen van de achterderailleur in alle versnellingen zo goed mogelijk gaat, zou de achterste bocht (bij de achterste kettingrol) in de ketting zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt van de achtervork moeten zitten, denk ik.
      Misschien kan Piet Kunis ons nog een beetje bij deze overweging helpen.

      Verwijderen
    2. Nee, zo'n tekening heb ik ook wel n's gezocht maar voor het vinden van de ideale kettinghoek ten opzichte van de achter'veer' heb je die n.m.m. ook niet echt nodig. Als je een winkelhaak evenwijdig aan het ding zet wijst die 90 graden daar op aan. En dat komt meer in de buurt van mijn nieuwe dan de originele kettingloop uit.
      Ik heb trouwens een (voorlopige?) kettingafscherming in gedachten die wel met de ketting mee schuift maar minder weerstand zal opleveren dan een kettingbuis in dat deelvan de aandrijving.
      Maar eerst een (hopelijk gereviseerde) lichtschakelaar terugzetten en een nieuw minivizier monteren. Altijd klusen hier! (-:

      Verwijderen
    3. Nu ik er nog eens over na denk denk ik dat de ketting zo veel mogelijk even wijdig aan de achtervork zou moeten lopen om geen invloed te hebben op in- of uitvering...
      Maar ook dan komt weer MIJN kettingloop als beste uit de bus!
      Wat is het toch moeilijk om bescheiden te blijven...(-;

      Verwijderen