donderdag 14 april 2022

Van stuurboord naar bakboord

Voor mij is (nog) steeds de grootste uitdaging een fysieke en mentale balans te vinden tussen werk en sport. Zonder extra bezoeken aan sportscholen. 

De woonwerk afstand is daar met twintig kilometer goed geschikt voor maar ook de leeftijd (ik word 60 dit jaar) gaat wel degelijk een rol spelen! De dagen dat ik het ook nog opbracht om een dag per week op mijn zelf uitgevonden bankdrukfiets te forenzen zijn echt wel voorbij!

Omdat ik ook behalve in Aalsmeer waar ik manueel bezig ben thuis vaak allerhande gereedschap gebruik is het verstandig geworden vooral mijn rechter arm te ontzien.

De laatste jaren had ik nogal eens last van een zogenaamde 'tennisarm'. 



Daarom heb ik de handgreep van de roets uitgebreid met een ingekorte  mountainbike rollbar om de handpalm half naar boven te laten wijzen. In plaats van half naar onder.

Dat hielp maar natuurlijk moet ik nu wel teruggrijpen om sneller te kunnen remmen.

Maar daar ben ik inmiddels aan gewend en dat het links niet nodig is voor mij vind ik alleen maar prettig. Ik werk met producten uit de sierteelt dus wat een ander daar van vindt interesseert me geen teelbal ;-)



Toch heb ik ook daarna nog een tijdje last gehad van overbelasting van de schouder en rug rechts. Soms moest ik die kant zelfs in een mitella hangen. Maar daar laat ik het niet bij zitten!

Aangezien net als bij iedere fiets de ketting ook bij een Thys roets de armslagkabel aan de rechter kant zit kon ik mij voorstellen dat dit voor mij wel eens ongunstig geworden kan zijn.



Daarom heb ik het geleidewiel daarvan nu naar bakboord verplaatst. En dus ook aan de linkerkant van de voetenslede vast gemaakt. En dat was op mijn Eigenfiets rvs rechthoekige boegspriet een fluitje van een cent. Ik ben hiermee gaan roetsen op 21.275 km van de Eigenbouw boegspriet. Met groot POSITIEF effect!




Zelfs een pijnlijke nek waar ik al een tijdje last van heb en waar ik gedacht had verder mee te moeten leren leven (erfelijk bepaald, kampte mijn vader ook mee immers?) is nagenoeg verdwenen!

Veel effect met weinig moeite dat geeft de burger moed. Terwijl ik me onderwijl heimelijk nog steeds afzet tegen die burgerij. Maar dat mag, want ik rijd ook nog in een GROEN voertuig rond toch? (-: 


 

7 opmerkingen:

  1. En alweer een leuk en informatief bericht van Eigenfiets.nl! Ik kan niet anders dan bewondering voor je inventiviteit hebben Mick! Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ik ben zelf niet minder verrast door het grote verschil. Niet zozeer in de besturing alswel het aansterkende effect links rond mijn schouderblad en die wonderbaarlijke genezing van die vastzittende nek!
      Zat eerst te denken over een geleidewiel in het midden zonder de boegspriet 'lek' te maken.
      Toen ik daar een oplossing voor gevonden had bedacht ik me dat het door de door-en-door ophanging van de as makkelijker was eenvoudig eens te proberen wat het resultaat zou zijn van precies naar de andere kant (-;

      Verwijderen
  2. Mooie oplossing Mick.

    Bij de 209 zitten er bovenop het stuur een paar ribbeltjes waar de stuurkabel tussendoor loopt.
    Ik had een tijd last van een pees in mijn rechter onderarm en ik heb toen de stuurkabel één ribbeltje naar links verplaatst. Het resultaat was ook verbluffend. Ik moest toen met links iets meer kracht leveren en met rechts dus iets minder. Hielp ook echt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat er een soort driehoek in het stuur zit in het midden. Misschien kun je het eens laten zien bij het volgende treffen!

      Verwijderen
  3. Ome Mick heeft zijn denkhoofd te ruste gelegd en denkt nu zelfs te weten hoe de ''driehoek'' werkt Wim, eureka!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft een plezier jouw creatieve oplossingen te lezen. Soms falen ze misschien, maar je hebt het wel geprobeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wilco. En ik weet dat je met me eens bent dat de wijsheid niet altijd uit Dronten komt!

      Verwijderen