woensdag 20 juli 2016

"Riskant !" ?

Een ligfiets en/of velomobiel is eigenlijk niets meer dan een samenstel van mechanische componenten. Eigenlijk best wel uniek dat mijn blog vaak verhaalt over mijn werkzaamheden en veranderingen daar aan.
Maar "brengt dat niet onaanvaardbare risico's met zich mee die modificaties?" hoor ik u met barse stem vragen in gedachte. En u voelt zich bij het uitspreken daarvan ongetwijfeld (voltooid deelwoord) lekker.... 
Niet bij dit door mij gewijzigde (schroef) pignon naar mijn mening op de Cheetah. Het had als kleinste kransje 13 kroontjes, nu heeft het er 14. Door het 13 tands uit te nemen en aan het 15 een van een ander cassette systeem te solderen. Met messing, borax, zuurstof en propaan.


Ik wist eigenlijk al bij aankoop dat de stap van 15-13 me niet zou bevallen, helaas is de keuze in opschroefpignons erg beperkt. Maar kan dit niet loskomen en zo een gevaarlijke situatie opleveren?
Nauwelijks naar mijn mening.
Het Ventura freewheel heeft -net als een cassette- een sluitring die de tandwielen op geleidebanen opsluit. Helaas zijn die tandwielen niet los te koop.
Zelfs als de soldering aan het Shimano tandwiel los zou komen, wat me onwaarschijnlijk lijkt omdat het een capillaire soldering betreft, blijft het een rol vervullen als sluitring.
In dat geval zou het dus mee gaan draaien met de ketting maar het wiel niet meer aandrijven. De andere kransen blijven dan op z'n plaats zodat ik zelfs vanuit stilstand terug zou kunnen schakelen op de lagere versnellingen.
Toegegeven, als ik me bitter slecht zou realiseren wat er gaande is en de trappers achterwaarts zou bewegen zou in principe de sluitring los kunnen komen. Maar juist als ik aan het fietsen ben heb ik ze over het algemeen goed op een rijtje ;-)
Bovendien kan de sluitring nooit helemaal losraken want hij komt eerder tegen de RVS achterpat aan.
Voor het demonteren en terug monteren van de sluitring volstond gelukkig de trapasverwijderaar die al in mijn bezit is.
Dat viel dus ook reuze mee.




Men kan in dit geval nu dus NIET zeggen "Het is niet alles goud wat er blinkt":)


De nieuwe tandwielophanging heeft inmiddels zijn nut al wat bewezen deze week woon-werk.


Anders is het met de constructie van een lineair veringssysteem aan de Jan Eggens trike. Ik ben er van overtuigd dat ik dit kan maken met behulp van een telescoopgeleider zoals wordt toegepast om laden licht te laten open schuiven.


 Ik heb alleen nog niet de hand gelegd op een paar exemplaren van voldoende sterkte maar een acceptabele prijs om een prototype mee te maken.



Wel heb ik een prettig draagbare lasinverter binnen die deze dagen een stuk betaalbaarder zijn dan wat jaren geleden!

Een vering van het type dat ik in gedachte heb zal de spoorbreedte niet beïnvloeden en dus principieel beter zijn dan wat er momenteel nog in velomobielen (en auto's) zit.





6 opmerkingen:

  1. Bij welke snelheid schakel jij van 15 naar 13 (en nu dus naar 14)?

    Ik kom eigenlijk nooit terecht bij de kleinste tandwielen. Met de XS rijd ik voor op het grootste blad en alleen als ik >55km/u rijd, schakel ik achter naar het kleinste kransje. Dit komt dus alleen voor als ik van een heuvel naar beneden rijd.

    Met de Roeifiets kom ik ook alleen in het zwaarste verzet terecht, als ik boven de 50km/u ga.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,
      Dat zal vanaf een kilometer of 39/40 zijn, maar een kilometer teller heb ik niet. Soms meet ik het met de GPS of met zo'n digitale snelheidspaal. We hebben het nu dus over de Cheetah.
      Omdat ik met een 57 voor rijd en 42 mm (Conti Sportcontact) achterband rijd ik net als jij niet verder dan 15 kroontjes. Maar soms is het prettig om er een schepje bovenop te doen (die situaties ken je vast!).
      Maar dan wel graag een beetje gedoseerd schakelend s.v.p. (:

      Verwijderen
  2. Hi Mick, als jij net zo goed kan hardsolderen met Brons&Borax als ik dan gaat het niet meer los. Materiaal goed schoon&blank maken en kersenrood met zachte vlam, overschot aan acetyleen uit je pit. Ik heb hier thuis ook nog een staafje zilver liggen voor "special products" Succes ermee! goed uitlijnen van die laatste krans is denk ik het moeilijkst. Overigens draai ik op de DF als kleinste krans de 11 met 57/46 voor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem, ik gebruik van die holle 'brons'(messing) staafjes met de poeder er al in. "Erg ouderwets en moeilijk meer te vinden"- volgens de leverancier, maar dat zullen we maar met een korreltje Borax nemen (:
      Acetyleen heb ik niet dus ik kan alleen solderen eigenlijk. De overmaat propaan moet ik dan niet overdrijven natuurlijk want dat gas roet anders te veel. Maar ik ken het principe, niet te veel zuurstof anders verbrandt het staal.
      Mijn keuze voor het schroefpignon hangt samen met die voor de trommelrem. Een mooi gesloten onderhoudsvrij remsysteem en het veiligst voor jezelf en voor een ander. Bovendien kosten spullen voor meer dan 8 kransen ongeveer een nulletje extra...
      De kleinste krans was juist nog het makkelijkst om vast te solderen ook omdat de andere kunststof afstandsringen hebben, dan zou ik eerst op zoek hebben moeten gaan naar een stalen spacer...
      Je hebt zelfs 9 tands kransen maar dat is funest voor het rendement, de ketting en daarmee de voorbladen...Dus liever ook niet kleiner dan 14 tands voor mij !

      Verwijderen
  3. "Met ... borax, zuurstof en propaan."

    Grappig, dar soldeer ik ook mee!

    http://gijzenedelsmeden.nl/Portfolio.html

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, nu begrijp ik hoe jij vrouwenharten verovert (ik dacht al) ;-)
      Mooi spul! Ooit een collega-CV installateur gehad die ook zilversmid was. Voor hij de bouw in ging.

      Verwijderen