zaterdag 30 juli 2016

26" MBB met vering


Ook met de aanpak van de bouw van mijn grote wielen voorwielaandrijver (type Moving Bottom Bracket) pas ik een flegmatische aanpak toe. Hafa is niet naar de hoofdstad gekomen tijdens CycleVision om een stukje stalen balhoofdsbuis van te kopen. Maar dan maak ik het wel van een oud fietsframe! Opmerkingen over het eindprodukt als "heb je die zélf gebouwd?" daarmee voor lief nemend. Die krijg ik namelijk toch ook nog over de Optima Cheetah. Ik laat mijn leven niet bepalen door halvegaren. 
Zeker ben ik niet de eerste zelfbouwer die deze kostenbesparende werkwijze  met hergebruikprincipe toe past. Het bekijken van  producten van collega bouwer Olaf Glasmacher werkt erg inspirerend. Hij gebruikt een nog herkenbare voorvork als achtervork. Maar ook de Frontrunner van 'Atomic Zombie'  levert ideeën op zoals het hergebruik van balhoofdsbuis.
Sommige dingen wil ik zeker niet van die laatste bouwer na doen. Zoals het inbouwen van een verende voorvork zoals hij dat gedaan heeft. Het zorgt er namelijk voor dat bij het inrijden van kuilen de voeten een optater omhoog zullen krijgen als het trapstel samen met de telescoopvork terug veert n.m.m.
Ook kreeg hij framebreuk precies achter éen van zijn net ff verkeerd gekozen driehoeken in de oorspronkelijke Frontrunner.
Ook een bouwer met deze uitvoering neemt dat risico volgens mij. Reden voor mij om (in eerste instantie i.e.g). voor een beproefde (26") Raptobikevork te kiezen als uitgangsmateriaal. En de driehoeken te kiezen tot aan de patten van de vork, zoals ik ook bij de Cryzbike gedaan heb (hierboven). Deze heeft er inmiddels 3200 schadeloze kilometers op zitten
Anderzijds spreekt het idee van een verende achtervork me wél aan en de manier waarop 'Atomic Zombie' de stukjes framebuis aan de balhoofdspijp beide lijkt te hebben gebruikt voor de aanhechting aan zijn eigen frame, slim en zuinig ;)
Ik vind dat eigenlijk helemaal niet lelijk en het is goed degelijk lijkt me. Zoals de MBB's van Vrijwiel feitelijk mooier zijn dan de meeste modellen van het 'echte' Amerikaanse Cruzbike !

De frames met 1 1/8" balhoofd waarvan er 1 door mijn broer gedoneerd is zijn beide van aluminium.

Dus toe maar, nog lichtgewicht ook! Ik kan het alleen niet zelf lassen dus wil ik dat uitbesteden. Aan dezelfde firma die ook de tandwielbevestiging aan het Sachs versnellingshuis (van een aluminiumlegering) destijds voor me gelast heeft.
Dat bewijst zijn robuustheid nog steeds in de Limit.






De hoeken zette ik uit met lamellen die dun / flexibel zijn en dus overal over- en onderdoor kunnen.

Ik laat mij ook niet afschrikken door een negatieve recensie voor het "werken op de grond" aan mijn
project zoals de foto verraadt (géén voltooid deelwoord, derde pers. enkelv. tegenwoordige tijd).






Zelfs de -al gedemonteerde- brackethuls en de liggende achtervork hoop ik te kunnen gebruiken als draaipunt en steunpunten voor het stoeltje in het alu hoofdframe. De voor- en achtervork i.e.g. voorlopig van staal. Dat ik zo sneller aan kan passen omdat ik dat zelf lassen kan!



2 opmerkingen:

  1. Goedzo Mick! Laat je niet van de wijs brengen. Anders had ontwikkeling met een ruk tot staan gebracht door conservatieve stuurlij aan wal
    Expirimenteren en doen is de enige manier om te weten of iets werkt Zo niet dan ben je in elk geval weer wat wijzer en handiger geworden. Inzicht komt niet enkel voort door boekenwijsheid. Het is ook een gevoel dat eigen maakt door te doen en tegendraads durven denken.

    Nadeel van hergebruik van fietsframes vind ik de diversiteit van matrialen. Ook vormen en maten van buizen is niet uniform. Ooit dacht ik fietsframes, m.n. kinderfiets en verende MTB, om te vormen in tricycles. Voor verkoop en verhuur. Zoals Olaf doet. Ik liep telkens weer tegen voornoemde eigenschappen aan. Alles passend en aan elkaar gelast te krijgen was vaak onmogelijk. Het ene staal is het andere niet. Evenals met alluminium. Lassen geeft al snel zwakke plekken net ernaast. Ongewenst voor een fiets die de verhuur in moet. Hulpframes en geboutte verbindingen werkt maar ten dele en blijven vragen om aandacht en onderhoud op slijtage en speling.
    Ik ben ermee gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het laswerk aan het (gelegeerde) aluminium moet zich i.d.d. allemaal nog maar bewijzen T.
      Als versteviging zie ik wel een rol weggelegd voor het prachtige stoeltje van de C-Alleweder Dat erg sterk is en een prima pasvorm heeft.
      Het lag alleen maar stof te vergaren in de kruipruimte !

      Verwijderen