zondag 15 april 2012

Aluminium Naaf besparen

Zoals ik eerder schreef heb ik tijdig besloten niet met de Limit naar de Harskamperdennen te rijden voor het Paastreffen. Reden had ik eigenlijk meerdere want de kettingen moesten nog aangebracht worden zelfs op de Woensdag ervoor. En alles nog uitgetest terwijl het werk in Aalsmeer t/m Vrijdag me nogal opslokte…
Maar bovendien besloot ik de FAW te verkopen op de voorwielen met de hoge velgen van de Limit. Omdat deze mooi zijn maar toch maar 19mm breed.
Het rechter wiel (dat ik al eerder verwisseld had) kampte echter met veel te losse en ‘lange’ spaken. Om daar nu zwaar beladen mee van huis te gaan leek me geen aanrader…

Nadere beschouwing van de 70mm tromremnaaf toont aan dat het niet de spaaklente is. Maar dat de stalen spaken geulen in de buitenkant van de flenzen hebben gekerfd. Dat, plus dat de gaten ovaal zijn uitgesleten: Remmen vanuit de naaf verslijt dus meer dan alleen banden/remsegmenten !



Omdat er 4 manieren zijn om de spaken in de spaakgaten aan te brengen heb ik uiteindelijk toch besloten de naaf opnieuw te gebruiken.
Maar bij de sleuven heb ik de spaken nu van buiten naar binnen gestoken.
En ten slotte, maar niet als minste, die spaken de andere kant op gericht.
Zo heb ik het wiel weer kunnen fatsoeneren en ook deze velg door een brede 25mm versie vervangen. Wat minder rolweerstand op schijnt te leveren (volgens W. Schermer’s testen).

Evengoed nog heb ik 3 doorstekende spaken moeten wegslijpen helaas. Maar de spanning is nu veel beter en het wiel is recht & rond geworden. Omdat ik geen M12 bout kon vinden gebruikte ik een 15mm CV-buisje waar het grootste lager goed klem op zat. Dat buisje klemde ik in de workmate.


Deze besparingstechniek van de naaf lijkt wel wat op de manier om je dynema-kabel op de roets langer te laten meegaan: Door hem om te draaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten