vrijdag 18 december 2009

Beer of aap?

De beer is nog niet geschoten maar ik kan te koop lopen met een aardig stukje kettingloop. Dus toch geen broodje-aap verhaal ?!

Omdat ik liever voor de verwarming werk en mijn creativiteit natuurlijk niet beperkt is tot fietswielen hier 'n kiekje van mijn geïmproviseerd gereedschapsrek:



Kort nadat ik mijn Alleweder in de box kreeg in A'dam West beviel het aluminium (bouwpakket) stoeltje me al niet: Het was te hoog waardoor m'n knieën pijnlijk tegen de bovenspant aan kwamen, zelfs nog toen ik kortere (155mm) cranks monteerde !
Het door mij daarom uit 'n oud burostoeltje vervaardigde lagere zelfbouwstoeltje ziet er zo uit:



De oude zetel was door het erin verwerkte hout zo zwaar dat hij zelfs rechtop bleef staan als ik eruit kwam op z'n eigen gewicht. Mijn lichte uitvoering van 'n handvol parkers, popnagels en profieltjes uit de opslag heeft daarvoor toch echt wel 'n paar parkertjes in de bodem vd FAW nodig!
En het kunststof bovendeel van 't verouderd model bureaustoel is kennelijk zó ongewild dezer dagen dat ik 'm in de afvalcontainer aantrof behorend bij een recyclingwinkel! (Ik heb altijd goed gezeten op die dingen dus zie niet in waarom de plasticsnippers daarvan de wereldzeeën ook nog verder moeten vervuilen? -mAAR DAT TERZIJDE)
Maar het fijnste blijkt nog te komen: Niet alleen raken m'n knieen nu geen bovenrand meer maar bovendien kan ik er de ketting nog onderdoor halen zónder de bodem vd FAW te hoeven beschadigen!
De nieuwe kettingloop geef ik hier aan met een wit glasfiber- (maar dat woord mag u vergeten hoor) stokje:



Om de bodem niet te beschadigen paste ik de bouwpakket stoel-bevestigingsplaten aan voor het doorschuiven van M10-draadeind waar m'n geleidingswiel aan vastzit.Op de matig verlichte foto: boven de oude, beneden de door mij aangepaste patten met extra bevestigingsgaten vd as.
De achtergeleidingsrol heb ik weggehaald en in 't midden hiervan een gat door de achterwand gemaakt dat helaas morgen nog wel wat groter zal moeten worden:

Het verder opgroten van het gat wil ik doen door het achterwiel op de weerstandsrol van m'n fietstrainer te zetten in de velo te kruipen en te trappen: Zo simuleer ik 't best mijn gewicht op de achtervork en de spanning op de ketting denk ik.
Door het aluminium niet weg te boren maar in te knippen hoop ik vast de bevestigingspunten voor 'n kettingkast te creëren.

Maar dat is tot Zondag even toekomstmuziek!

2 opmerkingen:

  1. Die foto's.... nostalgie :D

    Het is en blijft een prachtig apparaat, die FAW. Goed, niet de snelste maar wel een ding wat uitnodigt tot knutselen en fröbelen.

    Ik meende te hebben gelezen dat je nog maar één kettingrol hebt? Dat moet dan die nieuwe zijn onder je stoel. De kettingrol aan de achterbrug heb je dus verwijderd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja de kettingrol ad achtervork heb ik verwijderd.
    Maar ook de ophanging ervan om gewicht te sparen. Daar heb ik evenwel wat spijt van omdat ik de dubbele bodem misschien nog wil gaan gebruiken om de retourketting door te geleiden.
    Als ik de derailleur zou aanpassen zonder spanhuis en met kunstof geleidingsdelen (zoals id Mango en Limit) en het spanhuis in plaats daarvan ad voorkant bij de trappers, zou er een kettingloop ontstaan die minder dicht over de weg komt.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen