maandag 13 februari 2012

Laatste week Alleweder

Hoewel ik het er best moeilijk mee heb ga ik Zaterdag de FAW overdoen aan Geert Dijstelbloem. Deze heeft als hobby het restaureren van Alleweders, maar dan volledig. “Een afscheid komt altijd onverwacht” zegt men en dat geldt ook wel voor mijn trouwe/gemodificeerde Alleweder.
Ik ben echter een verzakking in de dubbele bodem op het spoor gekomen waarvan ik door alle van reparaties aan elkaar hangende delen geen herstel meer zie. Niet door mij althans. Ik heb namelijk ook nog een C-Alleweder staan waar ik liever m’n aandacht op richt.

Ik merkte al geruime tijd dat m’n stoeltje wankel stond. Zoals ik vermoedde was de M8 bout weer los gekomen, niets ah handje so far.
Maar ook links kon ik de stoel heen en weer halen en dat blijkt veel ernstiger. De speling zet zich namelijk door tot onder de bodem van de fiets. Een eerder aangebracht (veel te licht) steunprofiel is daarbij gescheurd.
Ik kan dit profiel ook niet vervangen want de (M5) boutjes draaien mee.

De sterkte zou natuurlijk uit de dubbele bodem behoren te komen. Maar bij benadering daarvan word ik ook niet vrolijker: Eerst zou de ophangplaat los moeten maar de M8 (imbus) bouten geven geen krimp…
De vorm is moeilijk met een profiel te herstellen maar ook plakken met carbon lijkt me een moeilijk te realiseren lapmiddel…


De rechterkant van de bodem hangt ook al van losse herstelstukken aan elkaar. Steunt daar eigenlijk alleen op een door mij onder de bodem gepopt steunprofiel. Dat ook niet echt een fraaie aanblik vormt.

Ik ben met Geert overeengekomen dat ik het achterwiel met de gemodificeerde 2X7+vrijloop naaf zelf behoud. Daarmee kan ik het (terug) schakelen in de Limit straks hopelijk gaan vergemakkelijken.


Ik heb de FAW vanaf +/- Januarie 2007 dus dat is 5 jaar.

Waarbij de aluminium sigaar met haar unieke boegsprietvlag wat mij betreft de parel van de armada vormde.

Me door weer en wind heen loodste en mij beschermde bij een koprol…

Ik zal haar missen…

10 opmerkingen:

  1. Hoi Mick,

    Het roept ook bij wat weemoed op. Leuk om het patchwork aan je alleweder te zien, zo was ik ook bezig, en inderdaad, de originele stoelconstructie was het eerste wat kapotging. EN dan gaat onder invloed van speling van alles kapot. Aluminium kan veel hebben maar het moet niet bewegen.

    Een alleweder is een perfect klusobject, maar er moet natuurlijk ook in gereden kunnen worden. Leuk dat iemand hem serieus gaat restaureren.

    Veel plezier met je andere fietsen, daarkun je volgens mij nog genoeg energie in kwijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gé,
    Ik kan je gerust zeggen dat het idee, zonder FAW verder, een paar dagen op me inwerken moest...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Mick,

    Aan alles komt een einde troost je met de gedachte dat je Al ros een nieuw leven krijgt en jij een deel van de historie uitmaakt.
    En je gaat misschien net zoveel plezier krijgen in je C-Limit.

    Mvg Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Matthijs,
      Nou ik zat me idd wel net te bedenken dat als dat 'mini-vizier' van Wim zo goed werkt ik daar bij de Limit zeker van zou kunnen profiteren...
      Ik zit namelijk vanwege m'n 1m70 met m'n gezicht goed dicht bij de bovenrand :).
      Mvg Mick

      Verwijderen
  4. Hi Mick,

    Het klinkt misschien raar, maar zelfs met een Strada voor de deur denk ik nog wel eens aan mijn oude FAW.

    Groetjes,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mick, da's een stuk van jouw persoonlijke fietsgeschiedenis dat de deur uitgaat. Daar moet een mens even van bekomen. Dit lijkt wel een goed overwogen beslissing en zo te lezen heb je nog fietsen genoeg om mee te rijden.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Erwin, toch was het maar 5 jaar (ipv 6!), het lijkt veel langer...

    Inderdaad Jan, maar ik mag wel even spatborden ad trike flaneren want ik zie er niet meer uit zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als het je troost, ik denk dat Geert Dijstelbloem je fiets zal herstellen om voor eeuwig verlies te behoeden. Menigeen heeft goede herinneringen aan de Alleweder. Een icoon waar je ongemerkt een band mee krijgt. Toch heeft je C-Alleweder meer potentie denk ik. Dus economischer daarin te investeren.
    De FAW is bij Geert in goede handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoop dat je gelijk hebt Theo, wat die Limit betreft. Technisch is het de moeilijkste velomobiel die ik ooit gezien heb!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij staat hier nog steeds onder het afdekzeil maar heb al vele fouten gevonden en daar ook een passende oplossing voor bedacht.
    Er komen nieuwe profielen in waardoor de FAW weer wat stevigere aan zal voelen. De voorpoten krijgen niuewe geleidebussen en progressieve vering, dan kan je wat sneller door de bocht zonder om te slaan. De achterveer gaat er ook af en daarvoor in d eplaats komt een wat zwaarder model. Het achterwiel wat er helaas niet bij zat was voor mij gelukkig geen probleem. Er komt nu een 3 x 9 Sram naaf met 20 inch wiel in te hangen dus 27 versnellingen. Al met al moet ik er toch nog heel wat aan gaan vertimmeren wil het weer een waardige FAW zijn maar, ik heb er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen