zaterdag 28 augustus 2010

terughappen

Vanmorgen heb ik gelijk de klittenbandjes aan elkaar gezet. De kit leek uitgehard. Het deksel zat vast maar ad zijkanten verscheen een uitsparing tussen deksel en doek waar de wind onder zou kunnen slaan.
Er is ’n weinig kracht voor nodig om de aansluiting goed te krijgen en zelfs vlakker te krijgen tov de glasfiberstok met 2 extra klittenbandjes.
Bij ’t weer weghalen vh deksel kwamen de bandjes alleen al weer los waarbij het achterlaten van kit aan beide delen me doen denken dat de hechting wel goed is maar ik beter 24 uur geduld kan hebben alvorens de delen op klittenband-trekkracht te belasten…
Daardoor heb ik wel de mogelijkheid gehad wat aan andere malheur te doen tijdens m’n regentocht Vrijdag. Zoals de -eveneens door Quemo ondervonden- ‘happende remmen’ die daardoor af en toe tijdelijk blokkeren (tot stilstand). Wat ergerlijk tijdverlies, een mogelijk gevaarlijke situatie maar ook onnodige spaakbelasting met zich mee brengt.

Ik kan –zoals verwacht- geen slecht draaien van de asjes vaststellen. Ik heb die ingesmeerd met kopervet nog niet zo lang geleden. Ook is er nog voldoende remvoering aanwezig.

Daarom heb ik bij “Volksrijwielhandel Tornado” op de Albert Cuyp 2 trekveertjes gekocht om het terugveren van de hefboomarmpjes te bevorderen.
Het vastzetten bleek kinderlijk eenvoudig; een gleufje in de grof afgezaagde (bouwpakket-) veerarmophanging met de haakse slijper en ’n Tai-ripje.
Zo kan het veertje gemakkelijk losgehaald worden maar toch niet zoekraken (90ct p. stuk!).

Een drukveer om de binnenkabel was natuurlijk ook ’n mogelijkheid geweest maar dan heb je bij ’t vervangen van de remkabel gelijk met de veer te maken en nu kan die gewoon op z’n plaats blijven.

Tenslotte kwam er in diepe plassen water binnen en dat zal door de grote uitsparingen komen in het aluminium rond de stuurstangen.
Ik heb daarom aan de bovenkant aan de linker- en rechterkant van de aluminiumspant vast een zijde vd klittenband gekit om mijn spatrubber aan te brengen.

Dat rubber breng ik ook in 2 delen aan, links en rechts van het omgezette deel. Het wordt door mij uitgeknipt uit een rubberen legertas dat ik n’s mee mocht nemen van m’n schietgrage broer…

3 opmerkingen:

  1. Ha Mick,

    Met de Alleweder ben ik daar ook al mee aan het experimenteren geweest maar vanwege een andere reden: het niet terug willen veren van het remarmpje na loslaten van de remhendel. Maar daarvan weet ik nu dus dat de oorzaak wel in de asjes zat.

    Tegen het happen zal het vast ook niet helpen. De Versatile is (of in ieder geval was) standaard uitgerust met veren om het terugveren te bevorderen. Alleen betrof dat een duwveer die om de binnenkabel zat tussen het remarmpje en het punt waar de buitenkabel op de ankerplaat rust. Ook dat was verder geen oplossing voor het happen.

    Waar het happen wel precies gezocht moet worden? In ieder geval bij vocht maar mogelijk bij meerdere oorzaken zoals wellicht een ovale trommel ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilfred,
    Bedankt voor je reaktie in elk geval. Bovendien wist ik dat van de Versatile nog niet.
    Duw- of trekveer maakt in principe niet uit natuurlijk.
    Ik hoop dat het hiermee opgelost is evenwel (nog regendagen genoeg als ik de voorspellingen mag geloven om 't uit te proberen).
    Natuurlijk zou ook de laatste remkabel (de gefotograveerde) van Jagwire voorzien nog kunnen helpen.
    Ik heb trouwens voor de 'spatlappen' nog aan je vijverrubber zitten denken. Maar wie wat bewaart die heeft wat hé?

    Groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De trommelremmen hebben vandaag niet meer 'gehapt'.
    Je zou dus kunnen zeggen dat de veertjes hun werk goed hebben gedaan.
    Maar er is vandaag ook veel minder regen gevallen dan Vrijdag en ook door diepe plassen reed ik al niet meer...
    Met het inknijpen vd rem merkte ik -op straat- nauwelijks verschil.
    Hoewel toen ik van de hellingbanen af (ik schat 20-30")moest stilhouden achter een sleep die niet verder werd gelaten door de trekkerchauffeur ik wel zat te denken dat 't misschien makkelijker zou zijn ook de andere Jagwire-remkabel maar te monteren...
    Dat vergde iets meer handkracht. Maar stilhouden was beslist mogelijk met de trommels.
    Als ik zo minder onderhoud krijg yoehoe want de ketting zal al weer aan 'n smeerbeurt toe zijn!

    BeantwoordenVerwijderen