Ik zal aantonen dat het creëren van banen lang niet zo moeilijk is als dat er wel over gedacht wordt. Dat klagen en kijken naar anderen die nóg minder kunnen en doen bedoel ik...
Het is gewoon een kwestie van niet langer achterover hangen maar handen uit de mouwen!
Toen ik nog op 4 hoog op een flat in Amsterdam-West woonde, met mijn fietsen in een krappe box daar ver onder, heb ik het al eens klaargespeeld. Om de linker roetsbanen van de thys 222 te repareren.
Ik plakte over de weggesleten chroomlaag van de - gelukkig afneembare- boegspriet eenvoudig 1mm dikke / dunne repen rvs. Die firma de Hoop voor me op maat knipte. Met polymerenkit en boutjes.
Dat is tegenwoordig de firma Aluminiumcentrum geworden na een verhuizing. En ook ikzelf ben ondertussen dichter bij hen in Oost komen te wonen.
Wederom hebben ze me goed geholpen en nog gratis ook: Zelfs dreigen dat ik ze dan "weer op mijn website" zou vermelden mocht daartegen niet baten...!
Dit keer is de rechterkant van de boegspriet aan de beurt geweest. Ik schroefde na het insmeren van de beide delen een kant van de stroken (weer) vast met 3mm pc-schroefjes om het geheel beter recht te kunnen houden in de workmate en klemde de andere baan in onder een hoekprofiel met lijmklemmen.
Ik heb wel 2 dagen gewacht voor ik de uitharding van de kit genoeg vertrouwde. Waarna ik het gaatje in de andere uiteindes tapte en 't laatste schroefje vastzette.
Maar ik vind het resultaat meer dan acceptabel qua 'beroetsbaarheid' van de 'nieuwe' boegspriet. Het geld is bespaard en de eer is bewaard.
En dat met eigenlijk zulke huis- tuin- en keukentechnieken!
Eindelijk van het krakende geluid af dat me werkelijk door merg en been ging!
De siliconen-achtige structuur aan de strip dempt ook nog eens geleidingsgeluid. Zodat ik misschien geen opspringende veulens meer zal hoeven te ontwijken.In ieder geval met de bankdrukfiets! Of misschien nu juist van een andere soort :)?
Mijn hoop is dat ik ook de slede van de Revolver over zo een gereviseerde boegspriet kan laten lopen t.z.t.
Daarvan zijn de chroombanen ook al behoorlijk weggevreten door de lagers.
Het revolver-slotje is namelijk het eerste onderdeel uit de 'Thys-dynastie' dat aan beide delen van de aluminium slede is geschroefd.
Ik zal daarom de grotere breedte helemaal uit de excenters moeten halen (of deze weglaten, andere lagers monteren?)
Komt tijd komt raad.
Inkorten van boegsprieten? Lastig he? een kort mannetje zijn in ligfietsland ;-)
BeantwoordenVerwijderenWellicht heb je het al gelezen op m'n weblog maar ik heb je advies ter harte genomen en toch maar eens een stel kortere cranks gekocht voor m'n korte beentjes.
Ja die te lange boegspriet was me echt 'n "doorn in 't oog". 't Nadeel van 'n fiets 2de hands kopen igv 'n roets vaak (er zijn geloof ik 3 boegsprietlengtes).
BeantwoordenVerwijderenVoor 't inkorten heb ik trouwens direkt 't advies van D. Thijs gevolgd die "'t zo ook wel n's deed" maar dan gewoon electrisch.
Heb ik niet gelezen nee, wel van je "leen-mango".
Beniewd naar je ervaring met korte cranks (maar ben niet meer zo vurig met andere mensen iets aanpraten zoals je misschien gemerkt hebt).
Ik ga de -gemiste- tekst ff zoeken!
Groeten Mick
Andere mensen iets aanpraten? Zo heb ik het niet ervaren. Scheelt als je docent bent: gewoon stronteigenwijs. Bovendien is keihard een 'religie' uitdragen ook niet de beste methode denk ik.
BeantwoordenVerwijderenMaar je opmerking is dus absoluut blijven hangen en heeft z'n werk gedaan toen de tijd rijp was (en dat is denk ik de juiste manier). Ik ben van het type "don't fix it if it ain't broken". Goed, 'broken' is het nog niet maar het gevoel wat ik had was toch voldoende om het eventuele voordeel te willen ervaren.
Alleen je vlaggetje, daarop lijk je je soms wel een zendeling te voelen ;-)
Trouwens, wat betreft je 'verkeerde zuinigheid'. Laten we wel zijn: het fietsen van een 'normale bukfiets' voor langere afstanden is een verkeerde zuinigheid bij uitstek ;-)
BeantwoordenVerwijderenFysiek een 'verkeerde zuinigheid' zeker ja.
BeantwoordenVerwijderenToch sprak ik deze week in Aalsmeer nog een Afrikaans moslimmannetje die helemaal uit A'dam-noord kwam (ik kwam 'm tegen op de terugweg) met een rechtopfiets! Daar zou 'n bukker al 'n enorme verbetering voor zijn -qua snelheid.
Bij navraag in de kantine bleek mijn vermoeden terecht:Hij vertrekt dan -in alle vroegte- nog van huis zonder plakspullen bij zich ook...Toch karakter!
Ik hoop dat ik hem heb kunnen uitleggen spullen mee te nemen. Te laat komen op de veiling door 'n lekke band als je voor 'n uitzendburo werkt...
Groeten Mick