dinsdag 28 februari 2017

Velodrome tijdrijden




Toen ik Ymte sprak bij de Afsluitrace vertelde hij dat er vaak nog maar weinig wedstrijddeelnemers aan evenementen mee doen. Die informatie bleef hangen en toen ik zag dat de z.g.n. 'Wintertraining' in het Hoofdstedelijke Velodrome van Sloten georganiseerd was met maar 7 deelnemers begon zich een idee te vormen.
Ik plachtte daar nog wel eens te gaan kijken in de tijd dat collega blogger Pjotr daar zijn rondjes zoefde. Ook heb ik daar de gevaren van gezien toen ik tijdens een Cyclevision van het Slotencircuit weer naar binnen liep.
Waar een ravage van mensenlichamen vermengd met fietsen zich pijnlijk uit elkaar probeerde te ontwarren. Als gevolg van een valpartij!
Dat zou ik met mijn vervangen heup dus alleen met de bescherming van de C-Alleweder nog eens durven te gaan doen op mijn vierenvijftigste!


Komt bij dat ik ook geen NVHPV-lid meer ben dus heb ik eerst speciale toestemming gevraagd aan de organisatie en -bij uitzondering- gehad van de tijdwaarnemer.
Zo gezegd zo ingeschreven en uiteindelijk kwamen er wel 17 deelnemers!
Ik had de Limit voorbereid door de snelste banden te monteren die ik heb, Durano achter en de Trykers voor. Ook de voetengaten heb ik dichtgemaakt door er PVC-lamellen (van de vuilnis) in te leggen en van de onderkant met brede tape vast te plakken tegen de bodem. Verder dubbele wieldoekjes op de voorwielen.

Mijn route naar het circuit liep, ondanks de gevaren met hardlopers en ander (voet)volk, door het Vondelpark. Waar ik me voor een tegenslag gesteld zag. De kettingspanner van de achterste ketting kwam toch nog (weer eens) los omdat het kunststof haakje voor de verbinding met het elastiek dat ik gekozen had uiteindelijk te zwak bleek.
Ik repareerde het provisorisch met een vuilniszakkensluiter en haastte me daarna.
Om op het binnencircuit te geraken deed ik een beroep op medewerkers van het Velodrome, me welbewust van mijn gastrol bij de NVHPV. Zij openden de zijdeur en bedienden de hydraulische lift en elektrische takel waarmee een deel van de tribune omhoog gescharnierd kan worden. Dat had ik eerder gezien (-;

Dat gold ook voor de aanwezige ligfietsers en tijdwaarnemer Geert, Arnold Ligtvoet van Raptobike en niemand minder dan Ellen van Vugt! Naamgenoot Jochem Leemans op een Raptobike (:

Ellen reed met Hans Wessels op een rug aan rug tandem, dezelfde waarvan de foto nog wel eens op Ligfiets.net prijkt. Ze gaven me tijdens de eerste tijdmetingsronden nog even de indruk dat ik ze kon bijhouden. Maar dat bleek puur strategie.
Waarschijnlijk reden ze expres langzamer om in de langzaamste ploeg terecht te komen, de 'Runners-up'.
Waarna ze me er daarna alsnog met gemak uitreden :-) Net als iedereen trouwens behalve de kinderen onder de tien...Maar daarvan zou ik waarschijnlijk weer verliezen met een tekenwedstrijd.

Mijn snelste ronde was dan ook maar 39 km/u tegen bijvoorbeeld Arnold wel 49 ONGESTROOMLIJND!



Ymte Sijbrandij kwam pas later binnen met de kids en behaalde natuurlijk weer de cup met zijn DFxl. Wat een prachtig ding toch en hij vertelde dat de mijne ook klaar staat (een DF). Die ga ik zaterdag ophalen.
Maar ook zijn kinderen deden mee en tienerzoon Pieter reed zelfs bij de Hazen!







Het was voor mij best een intense ervaring dit baanrijden met de oplopende houten vloeren.
Het vroeg veel stuurkracht dit door de mij veranderde stuurverhoudingen te beheersen. In de bochten maar ook om mijn baan onder de rode lijn aan te houden rechtuit want een velomobiel staat het liefst op een vlak oppervlak.
Ik kon geen snelheid genoeg maken om de jongste deelnemers volgens de regels rechts boven in de baan in te halen. De Limit dreigde daarbij  te kantelen wat Arnold al voor de wedstrijd door had en er op aandrong dat ik een helm zou dragen. Die had ik gelukkig meegenomen.
Wat ik dus deed was links inhalen over de vlakke vloer om niet het risico te nemen over een rijdend kind heen te kantelen. Liever diskwalificatie dan een valpartij veroorzaken!
Door de ontkoppelde remmen kon ik op het vlakke met alleen remmen van het binnenste wiel zelfs daar de midpuntvliedende kracht onderdrukken. Omdat alles op deze manier wél goed ging bleef de stemming gelukkig gemoedelijk. Ondanks het feitelijk overtreden van de regels.
Het enige alternatief met gekoppelde 'standaard' remmen zou geweest zijn achter de kinderen te blijven hangen. Terwijl ik juist gekomen was om in mijn korte zeemleren broek en singlet me een droge keel te trappen...en dat lukte nu goed (-:
 Goed ook dat ik niet meer verzet had want het was allemaal al spannend genoeg. Vooral toen aan het eind van de race een meter of vijf voor mij een jochie ten val kwam in de bocht. Ik zag zijn voorwiel naar beneden wegglijden waarschijnlijk vanwege onvoldoende snelheid.
Om de mensen bij de tijdwaarneming te alarmeren stopte ik links en gebaarde. Daarop begonnen mensen hard te lopen zijn richting op.

Hij kwam er met schaafwonden van af en liep enige tijd beroerd en pijnlijk. De spuitbus met ontsmettingsmiddel van zijn vader op de schaafplek deed hem in huilen uitbarsten. Ik probeerde hem af te leiden met complimenteren dat ik hem nauwelijks bij had kunnen houden!
Het was verder allemaal erg gezellig en het bleek ook nog dat Geert Arends in een elektrische auto was gekomen. Net als Theo van VM.nl en Wim Schermer dus weer iemand bij de Ligfietsvereniging waarvan ik weet dat hij de planeet een warm hart toe draagt.
Deze zou, als ik hem er aan herinnerde, proberen mij weer volledig NVHPV-lid te maken waarbij ik de 'volle mep' contributie betaal maar dan wel Ligfiets& krijg toegemaild als PDF bestand !


10 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Mick, dankjewel. Als ik in de buurt van Amsterdam zou wonen had me het rijden met m'n DF op zo'n kombaan ook wel eens wat geleken.

    En alvast veel plezier gewenst aanstaande zaterdag, bereid je voor op een waterscheiding! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook heel nieuwsgierig hoeveel beter ik daarin zal rijden met m'n DF Marc (-: Dat is ook wel de reden dat ik dit eerst nog een keer proberen wilde.
      Overigens ben ik het ook best met je eens dat het gesleep met vm's achter, op of in benzine slurpers niet mijn ding is.
      Geert zei dat de eerstvolgende race van deze soort in Apeldoorn is.
      Ja weinig kans dat ik het droog zal houden zaterdag idd en ik heb er (nog) geen kap bij besteld...
      Maar dan blijft de GPS het in elk geval doen!
      CU!

      Verwijderen
  2. Hoi Mick,

    Wat betreft de GPS in de DF: toevallig heb ik vandaag daar een eerste test mee gedaan: ik vond het eindelijk eens hard genoeg regenen om met kap te gaan rijden. Dat is de eerste keer met ook een transparante neusdeksel gemonteerd. De gps bleef nu functioneel. Niet perfect, zoals met een gps versterker, maar ruim voldoende. Voor die enkele keer rijden met kap vind ik het prima en lekker eenvoudig zo. Kijk evt. op Strava naar de lijnen. In de bochten zie je soms afwijkingen.

    Ik ben erg benieuwd naar jouw DF ervaringen komende week.

    Groet,
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OK, bedankt voor de info Henk-Jan!
      En zo'n transparante neusdeksel zou je ook zelf uit (vizier) lexan kunnen knippen vermoed ik. Voorgelegd aan Ymte: "Je kunt er zelfs mee rijden zónder neusdeksel" :-)

      Verwijderen
  3. Veel plezier zaterdag Mick , helaas heb ik al een afspraak staan anders had ik je wel willen escorteren. Respect voor je race , ik doe het je niet na maar ik ben dan ook iets ouder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn de rechte gedeeltes in het circuit die je schuinhangend moet rijden om in je baan te blijven met een velomobiel die het wat minder leuk maken met een driewieler Gerrit.

      Verwijderen
  4. '... Maar daarvan zou ik waarschijnlijk weer verliezen met een tekenwedstrijd...' Hahaha, ge-wel-dig !
    Schitterend verslag, erg leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg ook nog een uitnodiging van Ellen om in haar plaats op de rug-aan-rug tandem mee te rijden. Maar ik bedankte vriendelijk om eerst de overweldigende indrukken ervan met de Alleweder even te verwerken (-:

      Verwijderen
  5. Leuk verslag Mick. Het is altijd leuk om mee te doen met de wedstrijden. Ik rijd ook meestal achteraan, maar had toevallig getraind. Was zelf nog niet heel happy met de snelle ronde :-) Voor eventuele andere nieuwe wedstrijdrijders : de NVHPV heeft geen helmplicht tijdens wedstrijden, maar de meeste banen wel. Altijd meenemen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was eigenlijk best blij met je opmerking over die helm Arnold want wist dat je gelijk had. En ik had hem n.b. MEEGENOMEN!
      Ik ben een eigenwijze opdonder want ging er heen met de opvatting "öh de Limit beschermt me wel...". Maar ik weet inmiddels dat zo'n opvatting lang niet altijd staande blijft.
      Mvg Mick

      Verwijderen