zondag 27 december 2015

ook-zo-fris stuur


Of je een z.g.n. 'open cockpit stuur' voor een oud model Cheetah nog kunt bestellen bij Optima kan ik u niet vertellen. Voor deze eenvoudige snuiter uit Amsterdam-Oost ook niet belangrijk: hij maekte hem zelf :-)

Daartoe gebruikte ik iets wat nog door mijn schuurtje slingerde, een oud Thys stuur van een 220 model. Om niet in de verleiding te komen / nee geen grapjes nu / om de oude staaldraad armslagkabel aan vast te maken zit er bovenin de T een klein buisje gelast. Een expanderpen aanbrengengen is daardoor bijzonder lastig. Bovendien door de benodigde lengte en het daarbij behorende gewicht onwenselijk.
Dus schudde ik uit de Eigenfiets-mouw een niet-gesubsidieerde oplossing.

Aan de onderkant laste ik een stalen expanderkegel waar ik met een korte m8 inbusbout een uitgeboorde lichtmetalen kegel tegen aan schroefde. De bout draaide ik dus vast vanaf de plaats waar het wiel in de voorvork hangt. Nog nooit vertoond zo iets!
Ik kan met bijna gestrekte armen fietsen nu. Eens met een 'Duits' of 'okselfris' -stuur fiets rijden is altijd al een wens van me geweest. Maar dat is in dit geval niet de reden voor de zoveelste verandering.
Sinds een val met de Cryz-bike waarbij m'n schouder uit de kom kwam heb ik last gehad met het klapstuur van de Cheetah.
Dat heb ik eerst breder gekozen, de stand veranderd, niets bleek de slijmbeurs-ontsteking achtige pijnscheuten te kunnen voorkomen. Terwijl ik met de andere fietsen (incl. de Cryz) geen last meer heb!
Dit stuur nu leek de truc te doen tot ik afgelopen zondag Alf probeerde te rijden met Raketfiets in zijn QuestXS.
Hij had hem net laten servicen bij VM.nl dus gaf hem behoorlijk de sporen en dat leidde helaas tot terugkeer van de klachten. Iets te vroeg gelachen dus op bovenstaande foto...
A. van ALF (ik ben B. van ALF) die de foto's maakte op het Museumplein (mein Dank dafür) merkte echter op dat ik "niet helemaal mooi rond trapte". Natuurlijk is het essentieel overal een antwoord op te hebben dus "Dat komt omdat ik ook niet met de voor mij ideale cranklengte trap"" - was mijn antwoord.
Dat is dus met een van de crankstellen uit het vorige bericht bijgesteld nu. Die me bovendien mijn knieën wat meer ruimte geven onder het stuur door. De plaats waar ik tevens het meest onderdoor tuur :-)




2 opmerkingen:

  1. Typische Mick oplossing, netjes! En uniek, dat ook zeker, en het werkt dus wat wil je nog meer?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, simpel is vaak zo slecht nog niet.
      Bovendien is het wat zoeken naar de oorzaak van die blessure en dus misschien alleen maar tijdelijk. Heb dit pas een rondje geprobeerd in combinatie met de 165 mm's. Dat voelde goed aan en zou ook wat kunnen verklaren. De Limit en de Cryz hébben namelijk al deze lengte cranks.
      De roets heeft helemáál geen cranks :-)
      En anders is het altijd nog een constructie-tip...
      Mvg Mick

      Verwijderen