zaterdag 25 september 2010

Wat men meestal niet te zien krijgt...

Een nader onderzoek naar een lekage bij de rechterwielkast bracht -zoals wel vaker het geval is bij de FAW- nog meer ellende aan het licht...

Van binnenuit lijkt er carrosseriemetaal opgelost te zijn. Zo iets als me in het verleden met de velgen gebeurde toen daar de nippels doorheen getrokken werden.
Vanaf de onderkant wordt zichtbaar dat het waarschijnlijk een aanrijding is geweest waarvan de schade door de vorige eigenaar (en bouwer) al provisorisch met siliconenkit is dichtgeblubberd...

Dan blijkt dat aan de kettingkant ook een alu verstevigingprofiel is doorgescheurd.

Omdat de m5 ophangboutjes meedraaien is het loshalen niet meer mogelijk. De koppen zitten namelijk aan de binnenkant van de sandwichbodem.





Ik besluit een breder profiel pas te maken over het oude en dat met griptangetjes (Lidl)met kracht over de kleinere gescheurde te spannen.
Hierna kan ik de 4mm popnagels aanbrengen.









Tenslotte verstevig ik de versterkings L-profiel nog een keer door er strip in te poppen en slijp de haakse hoeken wat bij.




Het gat in de wielkast (waar het allemaal om begonnen was) maak ik vrij van de kit met een staalborstel en sluit ik voorlopig maar even af met ducktape.

Ook dit is "een plaatje" maar een ander soort dan waar Erwin naar verwijst...



Tot ik weer moed verzameld heb !

4 opmerkingen:

  1. Ducktape, daar kan je zelfs een zeilboot mee maken, een brug die tientallen meters moet overspannen en ook een totaal in elkaar geroste auto, waarvan ook de top eraf geknipt is door de brandweer, weer mee in elkaar tapen. Bewijs is te zien in afleveringen van Mythbusters.
    Een Alleweder weer wat oplappen moet dan natuurlijk ook lukken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ducktape heet ook niet voor niets A-team plakband

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Mick,

    Dat ziet er niet fraai uit :( Succes met de restauratie.

    Alle ijzeren boutjes die ik tegenkwam heb ik weggehaald en vervangen door popnagels. Aluminium verliest het altijd van ijzer (door galvanische corrosie). Ook stroom voor bijvoorbeeld je koplamp retour laten gaan door de carrosserie geeft extra corrosie daar waar je slechte verbinding hebt tussen (vochtige) aluminium delen. Vandaar dat ik altijd 2 draden naar de lampen heb laten lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de reacties allen!

    Wat corrosie betreft denk ik niet dat dat dit keer een rol heeft gespeeld.
    Bij de wielkast heeft 't allu op alle plaatsen z'n gebruikelijke dikte namelijk en het profiel ad onderkant is gebroken op een plaats waar geen (ijzeren)boutjes zitten.
    Bij de velg waren de potentiaalverschillen dan ook hoger m.i. omdat de nippels van verchroomd messing zijn bmw. Koper is edeler dan ijzer wat weer edeler is dan aluminium...
    Alleen nu de uitlijning maar weer n's!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen