donderdag 22 april 2010

Liggender Jan Eggens trike


Het mag niet echt een naam hebben maar door relatief kleine aanpassingen heb ik de JE-trike meer naar m’n zin gekregen.
Omdat de wielbasis bij deze trike zoals bij de meeste trikes kort is (+/- een meter)vond ik het rechtuitsturen wat inspannend. Dit is nu zodanig dat ik haast met losse handen kan rijden. Zonder iets aan de wielbasis zélf te hebben gedaan!

Om te beginnen heb ik een veel kleiner achterwiel gemonteerd een ‘Bram Moens’ grootste maat 20” (de 451) waardoor de fuseehoek groter is geworden. De zwaartekracht zet de wielen daardoor veel meer in een rechtuitstand.
Bovendien is de zitstand daardoor meer sportief achterover gekomen en het bracket hoger t.o.v. het zadel.
Wat (weer) een hoop bleek uit te maken was het monteren van kortere cranks. Dat is in dit geval 170 rechts en 165mm links geworden. Het bleek namelijk haast onmogelijk een betaalbaar 52 tands tandwiel voor ophanging 110 te kopen: 70 euro neer te tellen voor ’n tandwiel wat steek 130 maar ’n tientje kost gaat deze jongen namelijk ff te ver!
Het blijkt me dat een 5mm lengteverschil vd pedalen geen storend gevoel geeft (1 cm wel!)terwijl de ‘cadans-slinger’wél verdwijnt erdoor. Met 52 tanden kan ik niet echt racen maar is onder de meeste omstandigheden genoeg voor een redelijk tempo. Ook de trekkerhellingen op m’n werk kan ik veel makkelijker nemen met de JE dan met de FAW.

Niet verwonderlijk natuurlijk met een ongeveer 20 kg lichter voertuig!

2 opmerkingen:

  1. ziet er leuk uit:P vroeg het me al af wanneer de eerste aanpassing zou komen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Behalve het mooie weer speelt natuurlijk het komende trike-treffen een rol. Dat worden toch al 56km om alleen al op de camping te komen.
    Ron heet ook je Quest welkom trouwens. Geen zin om mee te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen