zaterdag 23 oktober 2021

3 to get ready, 4 to go!

De reactie van Wim op mijn vorige bericht heeft me toch aan het denken gezet. Ben ik niet een alternatief vergeten op de wielkasten aanpassen? Die is moeilijk terug te draaien namelijk terwijl het ook niet zalig makend zal zijn. 
Juist in de bochten kan ik altijd profiteren van het lage zwaartepunt van de DF. En zo weer uitlopen op de auto's achter me! 
Het aanbrengen van een glijlaag van iets teflon-achtigs zal me vaak niet helpen denk ik om de drempels over te komen zonder schade. Omdat de voorwielen nogal eens wegzakken in een door auto's veroorzaakte kuil net voor een drempel. 
Daarvoor zou eerder een zacht soort rubber bescherming bieden. Maar zulk rubber remt juist en verdeelt de kracht van de inslag niet over de bodem van de fiets. 
Eigenlijk zou ik een klein wieltje met een massieve rubberband moeten hebben dat de onderkant beschermt. En staat zo'n wieltje niet afgebeeld in mijn vorige bericht? 
Het zou onder het raakpunt moeten komen drempel-'voetenbakken' waar de schade door en door geworden was.
Maar hoe beïnvloedt dat het rijden? Wordt dat niet doodlink balanceren of een enorme knal geven iedere keer? Moet dat snel of juist langzaam gebeuren?
Om daar achter te komen zonder een definitieve keuze te maken probeerde ik het uit.
Door aan de neusbuis van de Jan Eggens trike een in hoogte verstelbare centrale wielpoot te boren/lassen/zagen gebaseerd op een radiator poot met vloerbevestiging. Maar dan omgekeerd ;-)
Zoals te zien hoef ik dan niet meer te proberen een stoep op te rijden (maar met die hoogte zou niemand dat doen natuurlijk).
Pas toen ik het skate-wieltje met het rubber op minder dat 4 cm afstelde kreeg ik dezelfde raakvlakken als de (ongewijzigde) DF.
En ik kan niet anders zeggen dat dat prima gaat! De 'dreun' wordt mooi afgeremd door het polymeerrubber en er is geen enkele negatieve invloed op de besturing!
Alleen als ik na de drempel op kleine steentjes beland kan ik dat voelen als een ribbeling.
Maar iedere keer heel kort; een kniesoor die daar op let!



De grootste merkbare verandering merkte ik bij het achterwaarts aan de bagagedrager naar binnen trekken van de fiets. Ineens hetzelfde effect als met de DF, de neus gaat over de stoep.
Meestal liet ik dan als door een hond gebeten de beugel dan wat zakken om niet zelf het composiet te beschadigen. Door het rolletje zou ik nu gewaarschuwd gaan worden ''dat het hoog genoeg is nu!''.
Ik zie dus alleen maar voordelen om dit te gaan toepassen op  mijn 'race'-velomobiel!
Kom ik ongetwijfeld op terug (maar dan in positieve zin hoop ik).



Wie het zelf eens wil proberen op de trike mag dat bij mij komen doen (ook leden van de NVHPV). 



11 opmerkingen:

  1. Dat lijkt een goed idee Mick. Ik zou alleen kiezen voor een flink grote wiel, daar is ruimte zat voor en dan is de aanrijhoek veel kleiner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      Fijn dat je mee denkt! Alleen heb ik van enige 'botsing' juist niets gemerkt. Dat zou natuurlijk wel gebeuren als de heuvels niet al zo mooi strak en glooiend waren uitgevoerd (betonplaten).
      Extreem hoge korte drempels (10 cm hoog!) zal toch nooit lukken maar worden eigenlijk ook alleen voor noodverdrijving gebruikt. En die kan ik vanuit de DF goed zien aankomen door de sleuf in de voorkant.

      Verwijderen
    2. Een andere reden is dat ik de as net onder de bodem hoop te houden, binnen het kanaal tussen de hielheuvels (van buiten gezien).

      Verwijderen
  2. Ken je de alternatieve, indeukende hielheuvels van Laidback ook? ABS Plastic Heel Bump Guards: https://laidback.me/2018/12/10/more-tinkering-on-the-df-xl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Mark maar bedankt voor je reactie.
      Alleen is het juist mijn bedoeling de boel NIET in de prak te rijden (-:

      Verwijderen
    2. Hehe, het werkt inderdaad niet preventief. Voor mij wel aanleiding om me niet al te druk te maken over slijtage van de hielheuvels.
      Ik ben trouwens benieuwd wat de impact van een hulpwieltje is op de aerodynamica. Misschien moet het een inklapbaar landingsgestel worden. ;)

      Verwijderen
    3. Kostelijk Mark!
      En je zit niet eens zo ver van mijn idee er over. Alleen dan niet inklapbaar maar demontabel. Binnenkort in dit theater als het wat wordt.
      Of je moest zelf met iets komen?
      Mvg Mick

      Verwijderen
  3. Ik zou de poot van het wieltje zwakker maken dan de carbon boom, mocht iets het moeten begeven dan blijft de boom in ieder geval heel.
    En als het wieltje het obstakel raakt, worden dan ook niet de voorwielen van de grond getild en heb je geen besturing meer ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi ik bespeur serieuze interesse. Gelukkig maar.
      Ik heb idd gedacht aan een verbinding naar de neuspijp/ventilatiebuis van de DF. Maar door het proefrijden denk ik dat de benodigde sterkte veel geringer is (het aanbod van proef komen rijden is serieus). Er is namelijk helemaal geen sprake van van de grond getild worden (wat ik zelf ook verwachtte!).
      En dat niet eens bij de volkomen ongeveerde JE-trike!
      Vermoedelijk zit er dus al genoeg incassering in de banden (en echt, die zijn opgepompt!)

      Verwijderen
  4. Als je een wieltje monteert dat eerder de grond raakt dan de bodem, zal dit wieltje met behoorlijk veel kracht de bodem indrukken. Ik vrees dat dat veel meer schade zal opleveren dan een paar krassen op de voetbulten.
    Wil je overigens die krassen voorkomen, plak dan een paar Lexan strips op de bulten. Lexan is tientallen malen meer slijtvast dan een composiet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal toch vast wat van mijn plan prijsgeven Wim, omdat jij het bent! (:
      Ik wil in de u tussen de bulten van carbon een 2de losse insteek u vormen en die in het kanaal losneembaar vastzetten. De zijden van de (extra) U worden dan bijeen gehouden door de 4de (m8) as.
      Zo hoop ik de optredende kracht te verdelen die volgens mijn proefnemingen niet extreem groot is.
      Angst is een slechte raadgever als er veel te winnen valt n.m.m.
      Mvg Mick

      Verwijderen