woensdag 29 november 2017

Middelburg comes to rescue

Ach laat ik gewoon bij het goede nieuws beginnen. Ik heb een goede voorband voor de DF gevonden en krijg van M5 in Middelburg twee nieuwe 20 x 1,35" Primo Comets. Deze zijn een stuk sneller dan de Kojaks maar toch ook nog vrij comfortabel. En in elk geval voor minder dan de Greenspeed Scorchers!


Ook heb ik na het moeten ontvangen van twee niet passende velgen van Holland Bikeshop (die ook nog op de miskoop toe niet hetgeen zond dat ze te koop aanbieden) nu drie goede 26 inchers ontvangen van Rose Bikes uit Duitsland.
Mooie 25 mm inwendige om de Furious Fred goed passende Rodi holkamer velgen voor toch maar €19;32 't stuk (662 gram).

Zelfs hun retourbeleid is beter dan van de zich achter een oranje kroon verbergende Holland Bikeshop die nog een portie moeilijk zaten te doen over het moeten inscannen van een barcode alvorens ik hun niet passende rommel terug kon sturen voor eigen rekening. Bij Rose Bikes is retourneren gratis en ik heb er dus ook gelijk een Almotion bij laten opsturen.
Wat is die band stug en zwaar voor een "vouwband" (680 gram)!
Het woord vouwbare band is hierop eigenlijk meer van toepassing. En de naam Marathon ook zeker waardig in die zin. Hij lijkt me een stuk duurzamer dan de F.F.(420 gram). Maar je moet het wel iedere keer op gang slingeren....!

En via dat 'in beweging slingeren' kom ik dan op de roeifiets waar ik genoemde banden zo graag achter op zou willen proberen. Ik hoopte eigenlijk het spaken om het wiel met de snek in 1 dag te kunnen doen...
Maar merkte dat het linker lager vast zat. Om daar bij te komen moet eerst de as er uit. En daarbij ook het rechter as-industrielager.
Maak als je dat doet dan niet de vergissing te denken dat niet ook eerst de snek verwijderd hoeft te worden zoals ik dus gepresteerd heb....


Gelukkig stuurde Derk me gelijk een nieuwe maar zo een stomme streek kost natuurlijk wel iets meer dan wat bandjes of velgen...
Waar is liggende mens zonder Walcheren?

7 opmerkingen:

  1. De voortreffelijke wijze van zaken doen van Derk Thijs en de betrouwbare raad en daad die hij geeft aan z'n trouwe volgers van enthousiaste roetsers, verdient het om op deze manier in het zonnetje te worden gezet. Zonder Derk zou het er allemaal heel anders uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar sluit ik me helemaal bij aan Wijnandt!
      Maar gum Bram Moens vooral ook niet uit. Nog voor Bart Verhees zijn eerste Alleweder ontwierp reed hij al met zijn trikes rond. Brak het ene record na het andere met zijn tentkappen op M5 tweewielers. Om uiteindelijk met titanium en carbon de lichtste fiets(onderdelen)ter wereld te fabriceren...

      Verwijderen
  2. De Primo's zijn inderdaad prima, behalve wat betreft grip. Daar mag je wel mee oppassen bij het snellere bochtenwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd daar al wat rekening mee omdat de grip (vooral als het nat is) van de Kojaks ook al niet best is. Met name bij dat remmen met het binnenste wiel alleen moet ik dat dan zeker niet te abrupt doen met de 90 mm trommelremnaven...

      Verwijderen
  3. Heb je de Primo's met Kevlar lekbescherming?

    Ik ben trouwens helemaal geen Primo-fan. Ik had bij de achterband vaak een lekke band, want er prikten (kevlar)draadjes door de biba.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de Primo's simpelweg nog niet binnen Wim. Alleen die oude van de Ajsluitrace. Die is er nu af.
      Ik heb ook een 26" P. Racer en nog een bijna vierkante gewone Primo achterband, ook een oude van de roets. Daar heb ik nooit problemen mee gehad maar het verzet en het comfort dat ze aan de roets bieden vind ik wat mager...
      Het verschil aan de DF toen ik de ene P. weer verwisselde voor een Kojak vind ik echter immens ten nadele van die laatste.
      Overigens hoop ik uiteindelijk een grotere bandenkeuze te verwerven (...) daarom heb ik er ook maar 2 besteld ;-)
      Vooral het snelle optrekken ging heel goed toen ik -heel kort- twee Primo's voor had. Maar waarschijnlijk is de meest versleten band die van het achterwiel van de Hurricane geweest van de eerste eigenaar.

      Verwijderen
    2. Dag Wim,

      Uit je blogbericht http://roeifietsen.blogspot.nl/2012/06/durano-versus-primo.html begrijp ik dat je juist "scheurtjes" in je binnenband wijt aan het GEBREK aan Kevlar wapening. Welnu ik heb van M5 de versie MET wapening in het loopvlak gekregen (-:
      Interessant vind ik de vraag WAAR die scheurtjes dan ontstonden. In het loopvlak ontstaan namelijk meestal gaatjes dor er iets in te rijden (wat bij mij dus minder zal moeten zijn nu en al niet veel last van had met de roets).

      Verwijderen