Lokaal actief zijn in een federaal Europa is iets wat republikeinen als muziek in de oren klinkt. Daar aan mee doen helpt in één klap mee aan het terugdringen van het autogebruik :-)Zelf aandrijvende Noordhollanders lieten eerder van zich spreken vanuit Heerhugowaard. Waar Kees van Hattum regelmatig velomobieltochten organiseerde. De aangrenzende gemeente is Hollands Kroon, waarvan het gemeentehuis staat in Anna Paulowna.
Dat is voor mij vanuit Amsterdam natuurlijk nog redelijk te beroetsen, 70 kilometer! Vooral ook omdat er een mogelijkheid bestond tot kamperen op het sportveldencomplex Kleine Sluis.
Nu heeft mijn Revolver ivm de gebruikelijke ww- ritjes helaas (nog) geen bagagedrager. Daar leek mijn 'Burley met verlaagd dak' (een tip van Pjotr) fietskarretje uitkomst te bieden.Die heeft het ook tot aan de finish in 'Zuidelijk' Amsterdam volgehouden met de home-made kogelkopbevestiging. Maar vraag niet hoeveel energie dit kostte!
De snelheid lag vaak maar op 18/19 km p.u. )-: met moeite 20. De wind die normaal betrekkelijk moeiteloos onder het stoeltje door kan werd nu op die laagte door het karretje afgevangen.
Maar, zoals we in Anna Paulowna al aan het speculeren waren is er nog iets anders mis. Bij thuiskomst blijkt door controle met de Magnificent 5 geleidewielrichter dat de 20" wieltjes uitspoor vertonen van ruim een centimeter.
Omdat ik eigenlijk pas laat met de voorbereiding van de recreatieve tocht begon is een test eenvoudig niet bij me op gekomen van het machinaal gemaakte ding (?) op sporing. Dat heeft me niet alleen het goede humeur gekost op vooral de heenweg. Op vrijdag vertrok ik na eerst met de Cheetah nog naar het werk te zijn geweest 's morgens. Maar ook een stel versleten banden!
Het voordeel van het late aankomen op het campingveld was wel dat ik mijn tent (onderaan, rechts) zo ver mogelijk weg kon zetten van enige (jonge) mensen die het kennelijk nodig vonden met de auto te komen. De ziekte van deze tijd zeg maar. En zo betrekkelijk weinig van het portierrammen heb hoeven mee te pikken.
Oudere mannen nog dan ik kwamen op de fiets en Marloes zelfs 125 km met haar -bescheiden- kampeeruitrusting in de banaantas maatje small. Respect!
In totaal waren er bijna vijfentwintig deelnemers en deelneemsters. Het groepje dat voor de kortste route opteerde was in de minderheid. We startten slechts met z'n vieren onder leiding van Ingmar.
Daar kwam echter één heuse (van de 3) Thys tandems bij zodat we aangroeiden tot z'n zessen.
Het lage tempo beviel me in dit geval uitermate goed. Ik kon lekker lange slagen maken waarbij ik
goed de armen pakte en veel gestrekt kon uitrijden. En wat heerlijk zonder wringend fietskarretje!
Ook bij de 2 in ons groepje mee rijdende vrouwen kon ik merken dat zij in een opperbeste stemming waren. En zeg nou zelf, welke vent hoort er niet graag vanaf een rug-aan-rug tandem zeggen "Hé lekker al die mannen" ;-)
Een geweldig fijne tocht bij prachtig weer met uiteenzettingen van Ingmar over een bijzondere mechanische brug onder andere. Een gastvrij onthaal in de tuin van zijn huis als tussenstop. Waar Marieke een ontelbaar aantal lekkere hapjes en drankjes aanbood, soep, je kunt het zo gek niet bedenken of het was er.
En dat geldt ook voor de ontbijtservice van Cor die ik al kende als sportief meeroeier met Quests, mede toeschouwer bij ligfietswedstijden in Alkmaar enz., enz.
Dan waren daar ook nog Derk Thijs en zijn zus Bep die voorheen jarenlang de EK's in het verre Zeeland organiseerden...
Dus een geweldig geslaagd Pinksterweekend kortom!
Bep is dus de zus van Derk ;-)
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je correctie Maas! De onbeschrijflijke lompheid...
BeantwoordenVerwijderen