vrijdag 31 januari 2014

Ketting, tandwielen en geleiderollen

De aandrijving van de Limit is stiller geworden en schakelt makkelijker. Dat komt deels omdat ik een poelie maakte voor het elastiek zodat de ketting beter op spanning blijft:



Maar ook de derailleur heb ik veranderd (hier wél  met een 'd' omdat het voltooid deelwoord is, er staat namelijk 'hebben' of 'zijn' bij). Deze was van hetzelfde type als ik op de Jan Eggens trike gemaakt heb. Maar dat werkte bij de C-Alleweder niet goed omdat de hoogte van het mantelbuisje anders dan op de trike niet aangepast wordt aan de grootte van het tandwiel:


Zo'n niet goed aanliggende ketting kan de krachten niet goed overbrengen en slijt eerder. Zowel de tandwielen als zichzelf. Bovendien raspt hij langs het uiteinde van het mantelpijpje dus vormt extra transmissieweerstand.
Mijn oplossing was een soort combinatie van achter- en voorderailleur. Gelast uit 1.5 mm RVS. Het mantelbuisje glijdt door het rechthoekige geleidertje en de ketting trekt het geheel (dankzij de vernieuwde kettingspanner) vanzelf op hoogte:


In volle beweging ziet dat er dan zó uit:



 

2 opmerkingen:

  1. Heeel slim gevonden mick!
    Ik kan alleen dingen herstellen die ooit al eens een werkend geheel waren, in nieuwe dingen uitvinden ben ik niet zo'n held :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The proof of the pudding is in the eating Teun :-)

    BeantwoordenVerwijderen