vrijdag 21 december 2012

Aluminium werkt ook

Behalve grotere tandwielen heb in de Limit een stoeltje geplaatst dat minder dan een derde weegt van de 3 kg zware Relax4all stoel die me eerder zo vriendelijk ter beschikking werd gesteld.
De gaaszitting zat ook weliswaar erg lekker maar de plaatsing was te ver naar voren om klikpedalen te kunnen gebruiken. Door de grote rugbeugel kon ik 'm niet goed naar achteren plaatsen anders dan meer rechtop. Wat ik niet prettig meer vind. Bovendien zijn de buizen naast me op de trike geen enkel probleem (het aluminium bij m'n oksels lekker verkoelend zelfs). Maar in de velomobiel erg onhandig voor het wegstoppen van kleding of het juist pakken van iets...
Omdat ik het originele Limit stoeltje intact wil laten en de 'hoofdflap' mij bij het inladen van spullen toch alleen maar in de weg zit heb ik voor een Thys stoeltje gekozen. Van mijn oude 220. Die is dan ook nog eens 375 gram lichter weer (900gram). Hoewel de bijbehorende schuimmat nu bepaald niet de verkoelende werking van een spanzitting kan vervangen zal ik daar later wel ergens een (2dehands) ventisit matje voor op de kop kunnen tikken.
Behalve het lage gewicht (900 gram) en het voordeel van de doorlopende neksteun kon ik door de breed geplaatste rugribben een stevig breed schuifframe maken voor de onderbevestiging. Licht aluminium schuifrail daarvoor vond ik idv van 'open doos profiel' (ik heb de naam echt niet zelf verzonnen!) bij de Metaalwinkel. Maar schandelijk duur (bijna 8 euro voor 60cm 1mm dun spul!). En dan moet je je ook nog zien te amuseren tijdens het ellenlange 'afrekenritueel'. Niet alleen je geld maar ook nog je tijd moet je daar inleveren dus )-: ! Veel toeschietelijker, ook qua prijs, zijn ze gelukkig bij het Aluminiumcentrum waar ik de rest van het materiaal vond. Helaas in hun assortiment wat kleiner, vooral het dikwandige werk.
De hoek van het stoeltje kan ik instellen doordat 2 buisjes telescopisch in elkaar steken. Montage aan het stoeltje met insluiting van 2 kraanleerjes (van rubber) aan de onder- en bovenkant laat op die plaats wat buiging toe. Zoals de ophanging van de oude stuurinrichting van de Alleweder zeg maar.
Hierdoor kan ik het stoeltje ook gemakkelijk naar voren klappen of uitnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten