maandag 20 december 2010

Remedie tegen Drontenitus?

Grappig toch hoe nationale sentimenten in ieder land uiteindelijk de scepter blijken te zwaaien. En ik heb het dan niet eens over de politiek in den Haag…
In het nieuwe on-line te lezen blad Bicicletas Reclinadas zone (BRzone) staat in het eerste nummer te lezen “We beschikken nu over een groots eigen merk ligfiets (Metabikes) en ook over een uitstekende trike (Montseny) en buitenlandse bedrijven die iedere keer betere produkten maken”.
Ik vind zo’n zinsnede erg komisch!
Zeker als dan al in het eerste interview blijkt dat de importeur van de eerste recumbents in Spanje een Duitser was, Guido Lindener in 1998. Dan even verderop de eigenaar van fiets/ligfiets-handel ‘Bike tech’ in Barcelona aan het woord. Zijn naam? Koos... Dat vind ik wel lachen ja! :)
Maar in wezen denken wij over Nederland in dat opzicht natuurlijk precies hetzelfde over ons land als de ‘spil van de ligfiets- en velomobielproduktie’.
Toch kwamen de voorlopers van de huidige velomobiel uit Belgie (Bart Verhees met zijn Alleweder) en de Leitra uit Denemarken

Ook waar het de wereld- snelheidsrecords betreft speelt Nederland eigenlijk geen rol. Dat is meer een Amerikaanse en Duitse hegemonie.
“Maar Nederland heeft wel de snelste voor dagelijks gebruik geschikte vm’s ontwikkeld” hoor je dan veelvuldig, “de Limit, Mango, Quest en Strada”.

Dat is maar hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk. Persoonlijk krijg ik het spaans benauwd in een afgesloten fiets waarmee ik vanuit stilstand niet terug schakelen kan!

Ik heb daarover ook met Ymte S. gecorrespondeerd en deze was wel met mij eens dat dit een voordeel zou zijn: “We hebben wel eens nagedacht over een schakelbaar freewheel op onze (zelfgemaakte) cassettenaven maar dat is complex en op kleine schaal lastig te maken, voorlopig verkiezen we daarom eenvoud en robuustheid”.

In het diepste geheim en alle stilte werk ik aan een manier om deze achilleshiel van de vaderlandse VM-industie te ondervangen.
Zonder gebruik van een (al dan niet gemodificeerde)versnellingsnaaf.
Ik hoop daarvan binnenkort iets te kunnen laten zien.

Maar eerst nog een foto’tje van zonniger tijden, genomen tijdens de Fortentocht !

4 opmerkingen:

  1. Zoek niet verder: bij de Mango kun je Alfine 11-speed, Rohloff 14 speed of Dual-Drive installeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Harry,

    Dat weet ik natuurlijk wel maar ik vind een pion nog altijd het prettigst -op schakelen. Bovendien heeft die het hoogste rendement.

    Voor mijn FAW heb ik het probleem opgelost met een (gemodificeerde) 3X7 maar op de 2'hands markt kom ik vooral eenzijdige achtervorken tegen.

    Ik hoop dat mijn derailleur terugschakel-systeem ook toepasbaar zal zijn op any Mango!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bart Verhees is een Nederlander die pas later (toen de alleweder al bestond) naar Belgie is verhuisd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de info Ymte, dat wist ik niet. En alles uit die tijd is wat mij betreft omgeven door nostalgie.
      Ik heb dit artikel trouwens al bijna 5 jaar terug geschreven. Door jouw samenwerking met Daniel Fenn (b.m.w. een volbloed Duitser maar correct me if I am wrong) is de situatie wat veranderd in Dronten zou je kunnen zeggen :-)
      Ik kan jou dus zeker geen "overdreven nationale sentimenten" verwijten.
      Mvg Mick

      Verwijderen