woensdag 5 maart 2014

Trapezia

Ik heb van de Ligfietsshop niet alleen een kaarsrecht voorwiel ontvangen met een brede 25 mm velg, Gerrit stuurde er ook nog gratis een groter binnenlager bij. Nodig om het wiel passend te maken op de conische “Flevobike” as. Hulde voor deze service!
Een prima deal voor 40 euro inclusief de verzendkosten.
Nu er een voorwiel miste kon ik mooi de mogelijkheden bekijken tot uitvoer van een langgekoesterde wens van mij. Om de voorwielen hoger in de wielkasten te krijgen. 


Daardoor zou ik makkelijker kunnen instappen, de bochtensnelheid hoger kunnen kiezen, de weg voor me beter kunnen zien en de stroomlijn toenemen. Omdat de wielen met de doekjes de kast zo beter toedekken.
Dat blijkt gelukkig mogelijk maar het was wel nodig de demperstangen uit te bouwen. 

Deze heb ik bij mijn bevriende draaielier in Aalsmeer laten afdraaien zodat de sluitringen die tegen de bcvenkant van de wielkasten komen 3 en een halve centimeter verder op het metaal stuiten.
Dat leverde een prettige ontmoeting op waarbij we het o.a. over alternatieve brandstoffen hebben gehad. 
En inderdaad, voor een tientje doet hij dat metaaldraaiwerk “niet meer voor het geld” ;-)



Ook de veren in de schokdemper heb ik even beken. Het zijn trapeziumveren. Dus eigenlijk rechthoekig van vorm. Zoals de platte schroefdraden van bankschroeven en krikken.


In iedere schokbreker zitten twee veren boven elkaar van verschillende druksterktes. Een korte (rood) en een lange soepelere. Maar het blijft een vrij stugge vering die aan de resterende 4 cm veerweg boven de nylon geleidedoppen genoeg zou moeten hebben volgens mij.



Even ophalen, een trapezium of trapezoïde is een vierhoek uit de meetkunde, waarvan minstens één paar tegenoverliggende zijden evenwijdig is.
Want ik werk als republikein dan noodgedwongen op de bloemenveiling maar eigenlijk had ik docent willen worden...
Als sportleraar op een meisjesinternaat. Hoewel, eerlijk gezegd denk ik toch dat ik daarmee wat klem zou komen te zitten :-)

2 opmerkingen: