zondag 10 december 2017

Velomobielhistorie in een onderdeel

Na wel drie afspraken met het glaszetbedrijf waar Eigen Haard zaken mee doet is eindelijk het jammerlijk verbrijzelde raam bij mij in de hal vervangen. Alvorens dat mocht gebeuren moest er zelfs een asbest-verwijderingsbedrijf uit Bilthoven aan te pas komen. Dat schijnt standaard te gebeuren na glasbreuk bij woningen van een bepaalde leeftijd.
Maar dat er geen "asbesthoudende stopverf" gebruikt is bij het inzetten van het oorspronkelijke glas lijkt me dan ook nogal wiedes als je het kunt horen rammelen iedere keer dat je de deur open of dicht doet!
Het oorspronkelijke glas dat ik met de neerkomende Cheetah verbrijzeld heb schijnt niet meer gemaakt te worden. Maar het vervangende witte raam is een soort panzerfaust-glas(?!) volgens de zetter.
Het lijkt wel of de woningbouw mij verdenkt van glas-fetisjisme!



Toch heb ik  nog eens nagedacht of er geen eleganter en zo mogelijk betrouwbaarder methode is om het crankstel te blokkeren. Om verticaal wegzetten van een ligfiets mogelijk te maken achter de voordeur.
Ik kwam zo, net als de bledden-boy voor op mijn werk op het gebruik van een uitvalnaaf in plaats van zo'n destructieve griptang!





De naaf met extra sluitringen hang ik in de sleuf van een dikke en sterke aluminium plaat. Deze heeft ooit tot het bouwpakket behoord waaruit mijn eerste 2de hands Flevobike Alleweder was opgebouwd. Omdat ik daar zelf het kunststof kuipje van een bureaustoel in zette belandde dit bij mij in de ijzerbak (die ik waarschijnlijk "staalbak" noemen moet). Moet ooit iemand veel moeite voor gedaan hebben ;-)
Hij zit nu bevestigd aan de spanboutjes van de neuspijpversteller.



2 opmerkingen:

  1. Netjes opgelost Mick! Ziet er inderdaad een stuk eleganter uit dan die griptang..........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Adri, ik heb hem ook sneller aangebracht en de griptang kraste bovendien mijn alu crank nogal...

      Verwijderen