woensdag 13 september 2017

DF rijders opgelet!

wang gescheurd
 Het was een van de laatste zomerdagen dit jaar dat ik wat verf en dingetjes (cavia voer) van de nieuwe Action in Zeeburg nodig had. Na het afrekenen van de artikelen sprak me een eerlijk uitziend meisje aan "meneer ik hoorde een knal en het alarm in uw fiets ging af!" Er stond niemand in de buurt verder volgens haar.
Dat bleek me een aannemelijk verhaal want mijn linkerwiel vertoonde een volledig lege (klap) band. De zijde die in de zon gestaan had.
Het was me al eerder opgevallen dat dat wiel iets bubbelde tijdens het rijden dat ik niet echt verklaren kon uit het wegdek. Na nog geen 4000 kilometer met de Kojak een kapot zijprofiel, maar goed, van kwade opzet was dus waarschijnlijk geen sprake...
De ellende moest echter pas goed beginnen want ik kreeg met geen mogelijkheid de draadband los van de velg! Zelfs een bandenlichter kreeg ik niet tussen de velgrand en de band...
Hoewel de 35 mm band op de 22 mm inwendige velg dus een zee van ruimte had was hij toch met geen mogelijkheid naar binnen te knijpen!
Ook kon ik de band niet oppompen met het bijgeleverde Zefál pompje, daarvoor was het gat in de zijwand kennelijk te groot. Ik besloot tot aankoop van zo'n flut-oplossing. Een spuitbusje schuim voor op het ventiel.
Met bijna geen druk in de band (je kunt eerder spreken van een verdikking) kroop ik de Nesciobrug terug over naar mijn eigen buurt. Die gelukkig niet heel ver ligt.

Ondertussen is duidelijk dat de velg "geschikt is voor gebruik van tubeless banden" -volgens Ymte.







uitgescheurde hieldraad
Da's fijn voor de racemaniakken dan maar ik heb er helemaal niets aan!
Bij het afhalen van de Kojak aan de andere kant moest er thuis eveneens met HAMER EN HOUTBEITEL  gewerkt worden wat resulteerde in een uitscheurende hieldraad.
En zo kwam ik al op 2 kapotte Kojaks...





Long story short, het achterwiel heeft gelukkig wél een normale velg (even leeg laten lopen en probleemloos naar binnen kunnen drukken).
De voorwielen heb ik er beide afgehaald en vervangen door een spaakwiel 406 van de Jan Eggens trike links.

En een licht (niet van gewicht helaas) slingerend/eierend Alligt composiet wiel rechts.
Over die laatste blijk je makkelijk een (ex)Halfords wieldoekje te kunnen spannen.





Omdat de rekstof erg poreus is heb ik er eerst breed paclanfolie onder over de velg aangebracht.









Jammer genoeg lijdt mijn snelheid door deze wielen er behoorlijk onder. Ze steken namelijk uit tot buiten de carrosserie van de DF. Omdat de SA-naaf niet is afgedraaid zoals degene van IC-bike.
Helaas heb ik weinig keuze dan tot deze hopelijk tijdelijke configuratie over te gaan.U bent dus gewaarschuwd als u nog geen lekke band gehad heeft. Beter ff checken wat voor velgen u heeft!


9 opmerkingen:

  1. Mijn DF is uitgerust met blauw velglint (kan het type nu even niet aflezen). Ik denk niet dat ik tubeless velgen heb. Ook mijn buitenbanden gaan vrij stug van de velgrand naar het midden toe. Maar drukken met alleen de vingers is nog goed te doen. Geen hamer en beitel nodig gehad dus. Ik moet wel voorzichtig drukken trouwens, om het velglint niet te beschadigen. Het kan gelukkig allemaal net, in mijn geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n velglint heeft ICB mij ook (ongevraagd) toegezonden.
      Ik herinner me een rolweerstandtest van Wim Schermer waar een latex binnenband nog hoger scoorde dan tubeless.
      Ik heb niet voor niets voor een wat bredere Kojak gekozen (en heb er pas nog 5 bijgekocht). Een bekende merkband die comfortabel rijdt en op alle normale velgen moeiteloos te bereiken is.
      Met de keuze van m'n banden heb ik duidelijk aangegeven wat en hoe ik rijden wil lijkt me...Om me dan toch te proberen witte vloeistof in de maag te splitsen valt me echt verkeerd!

      Verwijderen
  2. Pffffffff da's niet zo mooi, gelukkig heb ik tube type rims ook in mijn winterwielen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelfs voorgesteld de wielen te ruilen voor die met simpele enkellaags velgen. Dan kan zich achter de holkamer ook geen vuil of pekel ophopen!

      Verwijderen
  3. Ik ervaar geen enkel probleem met het blauwe lint.
    Ook in combinatie met kojak en butyl binnenband geen probleem.
    Al heb ik om verschillende redenen maar kort met deze set gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het groene velglint op de foto viel aanvankelijk wat over de randen voor de hieldraad. Na het moment van de foto heb ik dat al smaller gesneden. Dat verhelpt echter het probleem niet.
      Geen één roze, rood of oranje lint gaat dat dus doen want de plaats voor het hieldraad loopt heel geniepig conisch uit. Daarbij wordt hij in de zijrand vervolgens muurvast gezet in de clincher geul.

      Verwijderen
  4. Daar is dus even niet over nagedacht, langs de weg ben je de Sjaak als je niet inventief bent. Als je echt een probleem hebt heb ik hier nog goed passende wielen+banden staan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat we het dit keer helemaal eens zijn Willem ;-)
      Bedankt voor het aanbod! Ik heb wat meer moeite auto's voor te blijven inderdaad. Ben begonnen aan een polyester/glasvezel mal voor het wieldeksel. Om dat zelf van epoxy/ carbon te kunnen maken.
      m.v.g. Mick

      Verwijderen
  5. Met een smaller geknipt lint heb ik een (stuggere) Marathon 32 mm wél
    met de hand los kunnen krijgen (na 120 kilometer).
    Het blijft desondanks de moeite waard dit te controleren als je nog geen lekke band hebt gehad aan je nieuwe fiets!

    BeantwoordenVerwijderen