zaterdag 17 juni 2017

Nu met extra veel schade

Donderdag zijn de onheilspellende woorden van Derk bewaarheid. Er is een breuk ontstaan in de RVS-boegspriet. Maar ook weer niet. De (Thys) flensplaat is op de bovenste las aan het inox na 8740 km doormidden gebroken!

Ik was bij een particulier langs geweest die me een Inventum close-in boiler van 10 liter verkocht (via Marktplaats) vlak na het werk.
Omdat dit toestel dezelfde hoogte heeft als de 5 liter uitvoering die me lek gebleken is (doorgeroest geëmailleerd staal) dat ik eerder kocht in de recyclewinkel maar twee keer zo breed heb ik dit koperen toestel (met schuimbekleding voor de isolatie) niet in de DF proberen te krijgen!

De Revolver heeft met zijn vaste achtervork de sterkste bagagedrager en door de toptas in een banaantas te wurmen kon ik zo de praktisch vierkante warmwaterbereider op elektra aan de drager vastsnoeren.
Nog rijdend met uitzicht op de veilinghallen viel me het op dat het leek of de armslagkabel te kort(!) stond afgesteld.
"Vreemd" dacht ik nog, je zou eerder verwachten dat die te lang wordt door aan het stuur te trekken...!
Toen zag ik pas de werkelijke veel ernstiger reden voor de kennelijk te 'korte' kabel. De boegspriet zit alleen nog maar aan de onderkant vast want de verbindingsplaat is doorgescheurd.
Toch wil ik eerst de boiler afmaken dit weekend.


Ook de DF moet binnenkort verstevigd worden. Er zit een scheur in de linker 'voetenbak'. Die zit in de lengterichting en moet veroorzaakt zijn door het raken van de straat op een verkeersdrempel of kuilrand.
Ik kan de velomobiel nog wel gebruiken voor woon werk trouwens maar er moet iets aan gebeuren en ik denk dan ook niet dat men mij flirtend op CycleVision gaat zien aantreffen.

Daar krijg ik het gewoon te druk voor!

6 opmerkingen:

  1. Nederland is een drempelland en de DF wordt meer buiten dan binnen Nederland verkocht. Voetenbakjes van flexibel materiaal zou een mooie oplossing zijn. Mijn 2 cm verlaagde Quest is een stuk hoger dan een DF. Alleen met F-Lites kan ik over hoge drempels zonder deze te raken en dan nog soms alleen door er schuin overheen te rijden. Met Scorchers, Shredda's en maar niet te spreken over One's rijd ik deze bakjes finaal aan gort. En wie mij niet wil geloven moet maar eens in de stad Groningen gaan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat ik dan net voor Groningen bezig ben ;-)
      Een van de (gebruikte) inlaatcombinaties lekt helaas op de overstort (een originele peperdure 'Daalderop'), de andere maar gebruiken.
      Ik raak de drempel bij mij in de straat al, naar het Noorden gaat het mis in een soort kuil achter een steile fietsbrug.
      Dat ondanks dat ik 35 mm voor (Kojaks) en 28 mm achter rijd (Conti GP).
      Mijn idee is om de onderkant vlak te maken, helemaal geen 'bakjes' meer dus. Dat lijkt net te kunnen met de 155 mm cranks en mijn maatje 42.

      Verwijderen
  2. Toevoeging: ik gebruik als het koud is voetenbakjes die door Jan Reus zijn gemaakt en die ik met klittenband vastzet in de voetengaten. Met 170 mm cranks en fietsschoenmaat 47 past het net. Zonder bakjes of bulten wordt het 130 mm cranks of korter, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit voordelig is bij een binnenbeenlengte van 98 cm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat verklaart die raadselachtige "voetenbakjes" :-)
      Mijn toevoeging is dat de Inventum prima werkt en ik ook van dat gebulder in de keuken af ben!
      Voelt goed om mijn handen in onschuld, met groene stroom, te wassen. Alleen nog even kijken op welke groep ik het beste het bijgemaakte stopcontact in de meterkast kan gaan aansluiten.

      Mvg Mick

      Verwijderen
  3. Mick, zo past niet alleen de Thys, maar ook de Df weer prima bij jouw motto:'It ain't yours if you haven't fixed it' Succes en veel plezier met de reparaties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,
      Ik heb het spul net gedemonteerd en de oorzaak van de breuk is nu duidelijk: een boring voor gewichtsbesparing zat té dicht op de las dat voor een zwakke plek gezorgd heeft. Ook heb ik al een flensplaat gevonden aan een oude boeg die die boringen nog niet heeft.
      So far so good, niet de hele mikmak hoeft dus op de schop. Maar krijg ik het nog af voor 1 Juli? Het laswerk zelf laat ik liever weer TIG doen namelijk, want dat is goed gebleken.
      Maar daardoor ben ik o.a. afhankelijk van hún snelheid van afhandelen...

      Verwijderen