zondag 21 mei 2017

Van het gas af



Hoever kan een mens gaan voor het behoud van de planeet waarop hij geboren is?
Het lijkt alsof je daarvoor eerst in welstand leven moet. Hoe anders kun je bepalen dat je wilt koken en je huis verwarmen op groene elektra?
Toch wil deze kleine Amsterdammer die is aangewezen op een sociale huurwoning zich niet gewonnen geven!
Warm water tap ik tegenwoordig niet meer uit de CV met tapwaterspiraal, want die werkt op Gronings gas. Tot voor kort met water uit m'n expresso machine maar nu met de waterkoker (omdat ik bang ben voor voortijdige slijtage van het compressortje).
In de kamer verschaft de groene stroom me zelfs een grotere luxe dan de CV-ketel me leveren kon: vloerverwarming! Middels een eenvoudige elektrische deken op de grond.
Een probleem vormt wel mijn huisgenote die niet aan elektrisch koken wil meewerken en veel te lang doucht. 
Zoals de meeste 'gewone' mensen dus (onlangs werd ik op het werk als "extremist!" betiteld)..




Wat helaas betekent dat ik alleen mijn maaltijden zuiver uit mijn airfryer (heteluchtoven)  en van mijn onlangs bij de Lidl aangeschafte inductiekookplaat (op 220 v.) kan eten als zij uithuizig is.




Maar dan is er een nieuwe ontwikkeling!
Ik kocht bij de Dorcas kringloopwinkel in Aalsmeer voor 15€ een z.g.n. close-in boilertje met een inhoud van 5 liter, samen met de inlaatcombinatie.
Deze wil ik niet, zoals de naam doet vermoeden, onder in het keukenkastje bouwen. Want dan moet ik een nieuwe mengkraan en leidingen door het aanrecht boren waar de bijzonder oncoöperatieve woningbouwvereniging Eigen Haard zeker weer niet mee akkoord zal gaan. Ik kan het 'nieuwe' toestelletje net boven de keukenkastjes kwijt!

Even de milieuvoordelen op een rijtje:

-Door hergebruik is geen nieuw elektrisch apparaat nodig geweest te produceren en de totale uitgave van mijn 18,50€ gaat naar de derde wereld.
-Ik heb de boiler met de Cheetah opgehaald in de banaantas dus daar is geen fossiele brandstof voor verstookt.
-Als ik de koudwater-toestelkraan van de CV dichtdraai zal de elektrische boiler het automatisch overnemen waarbij ik de leiding naar beneden richting mengkraan van 15 mm in 12 mm zal omzetten waardoor ik sneller heet water heb boven het aanrecht.
-Mijn huisgenote zal niet lang misbruik van het hete water kunnen maken want na hooguit 3 minuten zal dat op zijn.
-Als ik besluit dat ik zelf nu ook te weinig tijd heb onder de douche zal ik nog een (5 of 10 L.) boiler bij plaatsen in de badcel. Daardoor zal de aanvoer korter worden waardoor minder drinkwater en warmte verloren gaat.






2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja en ook wel belangrijk vind ik. Hoewel natuurlijk maar een druppel op een NIET gloeiende inductieplaat:-)

      Verwijderen