dinsdag 14 februari 2017

ambulance, brandweer of politie

Zoals andere jaren in de winter kon ik vrijdag met de roeifiets het schakelmechanisme niet meer bedienen. Als gevolg van een bevroren slotkabel naar het revolversysteem. Dat heb ik al eerder opgelost maar waarom bel ik niet 112?
Omdat ik graag zelf begrijpen wil wat er aan de hand is. Hoewel in principe een kopie van mijn eerdere oplossingen natuurlijk volstaat :-)
Een collega op het werk (maar er na) wees me op de mogelijkheid van vocht in de betreffende kabel van meet af aan. Maar die mogelijkheid kan ik nagenoeg uitsluiten. De fiets staat bij mij in de woning en niet buiten in de regen.
In een verwarmde woning kan de luchtvochtigheid al snel oplopen tot een hoger bestanddeel van de lucht dan in de koudere buitenlucht. En zou zo als condensvocht in de kabel afgezet kunnen zijn.
Maar ook dat acht ik uitgesloten omdat de roets niet tegen een koude muur of zo gestaan heeft.

De kabel is wel opgehangen evenwel aan het aluminium traphuis dat heen en weer over de roestvaste boegspriet wordt gesleurd door mijn voeten. Te midden nog eens van de frontale rijwind.
Het metaal van die eerste is, i.t.t. tot het tweede, een sterke warmtegeleider, zelfs ondanks de dunne blauwe laklaag.
En omdat de kabel daar door middel van een kabelbinder strak tegen aan gegord is...
Denk ik dat de binnenkabel in de vroege ochtend als condensatiekern is gaan functioneren. Om daarna het water al te laten bevriezen nog voor ik de Berlagebrug van Amsterdam Zuid kon bereiken...
De expanderende ijskristallen deden zo spoedig hun pretbedervende werk. Terwijl de lagers door lichte interne frictie op een wat hogere temperatuur blijven.
Vanmorgen was dit de situatie (aan de grond):




En vandaag dinsdag ging het wél goed. Ik had dan ook al een slangetje van schuimmateriaal klaarliggen. Dat in de lengterichting open geknipt en er omheen geslagen.
Voor de afdichting een wat bredere (grijze) siliconenrubber-slang over de naad van de schuimen en toen alleen nog maar enkele tiewraps.








De ronde flap aan de linkerkant van het stuur is een hoes om de hand(schoenen) warm te houden.
De rechterhand kan ik dan nog bedekken met zo'n zelfde flap. Ze komen uit de kringloopwinkel.
Maar geen idee waarvoor ze gediend hebben.
Voor het afdekken van de laatste hand moet ik alleen wel mijn tanden erbij gebruiken voor ik weg rij (-:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten