zondag 4 december 2016

Wiel dichtmaken (1)

 Ik heb inmiddels twee van de drie brede 26" velgen van Theo in gebruik. Eén achter / onder de roets en de ander achter / onder de Cheetah. Daar liggen beide Conti Spcrtcont. 2's onder. Maar ik wil toch ook eens iets anders proberen dus heb een (wel heel goedkope) Michelin besteld.
De velgen voldoen goed maar zijn niet aerodynamisch van vorm, zijnde velomobielvelgen.
Aerovelgen met een inwendige breedte van 25 mm heb ik ook niet kunnen vinden in mijn queste over het internet. Vandaar dat ik zelf op geheel Eigen wijze een oplossing probeer te verzinnen.
Zo dacht ik er in eerste instantie zelf een soort holkamervelg van te gaan maken. Met een taps aflopende vorm naar de as toe. Maar steeds blijven de spaken dit tot een erg bewerkelijke klus maken die dan ook de benadering van de nippels nog in de weg gaat staan. Bovendien moet het allemaal niet al te zwaar gaan worden uiteraard.
Wieldoekjes of kappen liggen dan meer voor de hand. Hoewel dit de zijwindgevoeligheid zal doen toenemen zal dat i.e.g. minder zijn dan dat van een volledig gestroomlijnde tweewieler. Dus waarschijnlijk te overzien. Belangrijk is wel dat het aan 2 kanten komt te zitten omdat beide systemen de kracht van hun bevestiging danken aan de spaken. Er moet dus van binnenuit geen wind in kunnen slaan.
Nu vond ik afgelopen week enkele dunne kunststof platen van een onbekend materiaal. Ze zijn i.e.g. erg dun, 0,3 mm en half transparant wat aftekenen erg makkelijk maakt. Een twintig inch voorwiel zou er in een keer uit gemaakt kunnen worden maar het meest zit ik 'omhoog' met de 26" wielen.
Ik heb dus de nog niet gebruikte velg gebruikt voor het aftekenen op dit slappe maar taaie (praktisch niet te scheuren) materiaal, dat waarschijnlijk als isolatievellen gediend heeft voor de bedrading van een elektrisch toestel.
Door de omtrek van de cirkel te delen in 20 heb ik met de passer uitsparingen gemaakt op de plaats van de velg. En dat vastgezet met ductape.


Tevereden over het resultaat ben ik niet helemaal. Het aanlopen tegen de ankerplaat (in de Cheetah heb ik een trommelrem gespaakt) heb ik er welleswaar uitgekregen maar de plaat bobbelt. Wat daardoor minstens zo veel luchtwervelingen opleveren zal als de velgen ben ik bang (?)




Voordeel wel van wieldeksels vind ik dat ze geen water opnemen en er makkelijker een luikje in te maken is om bij het ventiel te komen. De breedte van 30 mm maakt namelijk de toepassing van de standaard wieldoekhaakjes wel mogelijk maar i.v.m. de stroomlijn niet wenselijk.









4 opmerkingen:

  1. Hoi Mick,

    Nu je toch over wielen schrijft, ik ben benieuwd wat je met de aangeschafte spuitgietwielen gaat doen? Ik was benieuwd naar je ervaringen indien je ze onder de Limit had gemonteerd, dat zal er nu niet meer van komen? Of ga je ze onder de DF proberen? Als dat past tenminste, dat is nogal gelimiteerd bij een DF.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee wat ik met die wielen ga doen Adri. Je kunt ze overnemen voor een klein prijsje!
      Ze zijn wel wat zwaarder maar speciaal bedoeld voor brede banden (niet geschikt voor de DF dus). Ook draaien ze niet loepzuiver zoals ik me al heb laten ontvallen.

      Verwijderen
  2. Weer lekker bezig, ik heb ze wel gezien met transparant boeklon "dichtgeplakt" aan beide zijden op de spaken. Met tijdritten (2wielers) zie je toch dat ze tot vrij hoge windsnelheden kiezen voor dichte wielen de geometrie van de fiets bepaald voor het grootste deel het nerveuze effect op je voorwiel en hoe je als coureur hiermee omgaat. Met de DF heb je overigens flink minder last van harde windstoten als met de Q

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet de andere kant (met het ventielluikje) nog dichtmaken. Maar morgenochtend vriest het dus dat steekt niet op een dag, pak ik de Limit.
      Volgens Frank heb je wél nog behoorlijk last van zijwind. Zo'n opmerking kan ik waarderen van iemand die zelf bij IB werkt.
      Ook heb ik afbeeldingen van de DF van Daniël gezien met stormstrips aan beide zijden :)
      Ik maak me daar niet te veel zorgen om in de Randstad Willem.

      Verwijderen