zondag 4 oktober 2015

(omgekeerde) dash-cam


Taboes zijn er om doorbroken te worden. Zo heb ik niet zo veel met smartphones. Ik associeer die met mensen die je schrijven dat je blog niet deugt omdat "het op hun I-phone niet goed wordt weergegeven!". Mensen die kampeerweekeinden alleen diep weggedoken achter hun gadget te vinden zijn om zich een air van belangrijkheid aan te meten. Dure abonnementen, voortdurend op zoek naar een stopcontact voor het bijladen van de accu's , NO FUN!

Toch wou ik wel een lichte en goedkope camera voor video en foto's. Om opmerkelijke dingen te kunnen vastleggen die me wel eens overkomen zoals visueel contact met een overstekende egel (midden in de hoofdstad) of het onderdoor rijden van een omgewaaide boom. Waar rechtopfietsers dan moeten afstappen omdat ze er niet onderdoor kunnen met hun rijwiel ;-)
Een ander punt is de indruk mij toegedaan dat het bij de hedendaagse ligfietser niet meer zo populair is om spullen te gebruiken anders dan waar zij voor bedoeld zijn. Toch is deze onconventionele manier van denken vaak een bouwmethode geweest voor nieuwe prototypes. Zoals mijn Cryz-bike.
Maar ook als je niet te veel geld uit wilt geven aan een gadget als een HD helmcamera zie ik een mogelijkheid.De Action is door het verkopen van veel populaire producten vaak erg goedkoop. Zelfs op het gebied van gereedschap kun je daar voor de amateur heel behoorlijk spul kopen zoals hun multitool. Ook een helmcamera / 'action-cam' hebben ze in het assortiment gehad.
Helaas recentelijk niet meer verkrijgbaar. Ik kocht daarom voor twintig euro een dingetje bij de Big Bazaar.
Die werkt op dezelfde batterij als mijn (simpele) Nokia. Da's dus een pré. Ook interessant is de mogelijkheid er (groen-wit) mee in het donker te kunnen kijken. Handig voor op de camping? Ik heb geen auto meer...


Omdat het naderhand omkeren van de beelden het rekenvermogen van mijn laptop te zwaar belast heb ik hem op zijn kop gemonteerd op de hoofdband van een voormalig lasmasker.

Maar ondanks de "HD-resolutie" die de beelden een grote bestandsgrootte geeft valt me de kwaliteit van het kleine lensje knap tegen....



Ik rijd hier trouwens naar beneden met de Optima Cheetah, expres wat langzaam .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten