zondag 8 februari 2015

Wordt er nog Noomad gezwenkt?


De afgelopen weken heb ik in verband met de nachtvorst en winterse neerslag 's ochtends de Limit voor mijn gevoel een pietsje te vaak moeten aanspreken.
De eerste dagen gaat dat nog wel met een soort overwinningsroes van "de elementen krijgen mij niet klein :-)". Maar na een dag of drie slaat -ondanks de behaalde snelheden- de verveling toe. Het is leuk 3 kwartier voor mijn eigenlijke begintijd in Aalsmeer te zijn maar geluk is een ander ding...Ik raak geprikkeld en zit dan niet meer goed in mijn vel, wil weer wat met de handen doen. En niet alleen voor de baas ;-)
Overwogen heb ik opnieuw om een 2dehands Flevobike-produkt aan te schaffen. Maar dit keer dan ivm het slipgevaar een FlevoTRIKE.
Als geboren twijfelaar (wat de verstandigste mensen zijn) heb ik mijn bod op Marktplaats echter weer verwijderd na het bekijken van wat clipjes op Youtube. De Trike mag dan. -evenals de Cruzbike- wel een vorm van kantelknik besturing hebben, het klopt wat ik gelezen heb over het rijden er op. Je hebt er je handen eigenlijk helemaal niet bij nodig !
Daardoor zal je ongetwijfeld nog wel een rijker spiergebruik van schuine buik en binnenkant benen genieten (zoals ik ook op mijn Crysbike ervaar) maar verder weinig bovenlichaam gebruiken. Ongeschikt dus.

Er bestaat wel degelijk een trike die dezelfde aandrijving heeft als de Cruzbike, de Jetrike.  Ik vond zelfs een vrij te downloaden bouwbeschrijving van de bouwer Henry Thomas uit 2007  !
Deze lijkt in veel opzichten op de Velotilt zonder stroomlijnkap. Alleen de ketting is korter en loopt direct
naar het voorwiel. Op de clip van de bouwer kun je dezelfde iewat zwenkende tred van de Cruzbike ontwaren.
Geen twijfel mogelijk dus, je gebruikt er je bovenlichaam bij :-)



Maar het bouwen ervan brengt tamelijk veel werk met zich mee. Een fiets er bij  voor alleen de wintermaanden betekent een niet bijster gewenste uitbreiding van m'n huidige fietsenpark...
Makkelijker en compacter is het de monovork met Noomad zwenkwielen weer te monteren in de Thys 222 Revolver.
Die heb ik dan als extra versterking van de home-made carbonverbinding nog een maleable overschuifverbinding meegegeven. Met klassieke verbindingsboutjes m4 & 5.
Helaas werken de hydraulische schijfremmen niet meer. waarschijnlijk is de olie er uitgeraakt (?).
Terwijl deze week de vorst uit de lucht is zodat ik gemakkelijk weer roetsen kan in de huidige en snelste configuratie, met enkel 451 voorwiel en een trommelrem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten