zaterdag 18 oktober 2014

"..een royale uitsparing in de groene pan.."

Ik vind het soms wat merkwaardig hoe mensen reageren op alternatieve suggesties van anderen. Zelf ben ik daar vaak wel blij mee hoewel ik er niet altijd direct wat mee doe.
Zo kwam ik Allert van vm.nl tegen op cyclevision. Dus een mogelijkheid hem te spreken over de mogelijkheden tot terugschakelen in de nieuw te bouwen Q4w. Die zal namelijk onvermijdelijk zwaarder worden dan de eerdere modellen dus na een noodstop moeilijk weer op gang te brengen.
Mijn suggestie om achterwaarts draaiend met een aangepaste derailleur het voortandwiel kleiner te kiezen (zoals ik op de Jan Eggens trike heb toegepast) deed hij af met "Dat is toch helemaal niets nieuws, dat deed Bart Verhees al !". Ik was eigenlijk zo verwonderd over de heftigheid van zijn reactie dat het mij even van mijn stuk bracht...
Ik wist dit niet maar het feit dat de Belgische uitvinder van de moderne velomobiel hier kennelijk al gebruik van maakte lijkt me juist eerder een aanbeveling!

Ik volg dus toch nog Wim Schermers suggestie op om zijraampjes te zagen in "die pan" al bijna 3 jaar geleden.
Omdat bij de FAW destijds nog niets achter mijn hoofd zat lukte het daarbij nog om achterom te kijken. Waardoor ik nog een redelijke zichthoek had.
Dat is met de beter aansluitende smurfenmuts van de Limit niet langer mogelijk waardoor er inderdaad een flinke dode hoek ontstond. Ook de luchtdoorstroom kwam hierdoor minder uit de verf, met condensatieproblemen tot gevolg.
En heb ik na al die jaren wat minder angst voor het inboren (met een gatenzaag) en uitvoeren van Wim's idee:

Omdat er moeilijk te lijmen is op het gietplastic van het voormalige lasmasker heb ik afgezien van het aanbrengen van "lexan ruitjes" in de zijkanten.
Harry Lieben had mij maanden voors namelijk al gerustgesteld dat ik voor het binnenkomen van regenwater tijdens het rijden i.e.g. geen angst hoefde te hebben. Door de overdruk van het rijden met voetensleuven wordt dat water mooi afgeblazen.
Dat blijkt me te kloppen. Ook de condensatie is veel minder. Waardoor ik het aluminium plaatje heb laten vervallen. Dat levert minder gehannes op tijdens het aanbrengen over de rand van the Mask. Die ik altijd achter het stoeltje bij me heb.

Ik ben erg tevreden over de uitwerking en heb ook het 30 mm spiegeltje vastgeboord in de kevlar/carbon kraag. In plaats van in de steeds loskomende groene slang-rand. Zo blijft het spiegeltje zitten, kap of geen kap op.
Hoewel het Donderdag na het werk niet meer regende heb ik hem toch opgehouden. En daarmee op de snelheidspaal 43 km/u. aangetikt.
Ik wil mijn kap beslist niet vergelijken met de fraaie van Velomobielonderdelen.nl of van Sinner. Vandaar ook de bescheiden benaming "regenkap".
Maar omdat het gelijk de ruimte tussen mijn hoofd en de rollbar er achter opvult heb ik ook niet de indruk dat hij me snelheid kost.


Om toch nog even terug te komen op de ontwikkelingen in velomobielland dat zo in de mode is onder bloggers.  
Ik denk dat men in Dronten de stagnerende verkoop van velomobielen in de lage landen met de nieuwste producten niet zal kunnen keren.
Beter zouden ze zich op de kwetsbaarheid van de carrosserie in glasvezel- of carbonuitvoering richten. Verzekeringsmaatschappijen hebben met hun collectief verhoogde premies voor een vm-polis toch een duidelijk signaal afgegeven lijkt me?
Oplossing daarvan maakt de voertuigen waardevaster. Dat kan mogelijk in de vorm van een sandwichconstructie zoals de Velotilt toepast. Maar praktisch zeker ook door de uitvoering van het koetswerk in gietplastic zoals Trisled dat doet.
Dat maakt de produktie van velomobielen goedkoper en het produkt duurzamer.
Geen overspuitkosten en een toegenomen gewicht meer want het materiaal is door en door van dezelfde kleur.
Het is flexibel dus incasseert de impact gewoon in plaats van te breken.
Bovendien verplaatst het de productie naar fabrieksomstandigheden i.p.v. naar een lage lonen land. Een hoogwaardige snelle productie die misschien weer in eigen land uitgevoerd zal kunnen worden.



8 opmerkingen:

  1. Ik denk dat jouw oplossing functioneel zo goed is als welke andere oplossing. Als het werkt, dan werkt het en dat feit al kan voldoening geven.

    Dat men in Dronten tegen tegenvallende verkopen aanloopt is goed te bestrijden met vernieuwing. ( vervangings markt creëren ) waar ze typisch al mee bezig zijn. Die mannen (en vrouwen) zijn niet van de bietenkar gevallen. Soms hebben ze zelfs voor "fietsmonteurs" wel erg hoge opleidingen genoten :-)))

    Dan is er nog de hoge hoed waar ze geïntegreerde e-aandrijving uit kunnen toveren als Nederland te klein wordt. Dat is nodig voor de rest van Europa waar heuvels en bergen het landschap bepalen. Maar ook dat weten ze natuurlijk en zij bepalen wanneer de die kaart trekken. Misschien is de Q4W wel een velomobiel die de wens daartoe sterker zal maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste denk ik zeker Quezzzt.
      Zelf ben ik eigenlijk juist op zoek naar voertuigen die me meer bieden dan pedaleren met de voeten alleen. Maar ik weet dat ik daar niet erg representatief in ben voor ligfietsend Nederland. Het (kleine) uurtje dat ik nodig heb om op het werk te komen hoeft van mij beslist niet korter (!)
      In de velomobiel ben ik sneller maar moet 's ochtends de auto's zien voor te blijven , dat geeft me geen gevoel van vrijheid. 'S middags me onhandig tussen de fietsers door manoeuvreren of op alle stoplichten wachten waarop 't autoverkeer moet wachten. Dat kost me meer tijd dan met de ligfiets en ik sta dan nog in de uitlaatgassen ook )-:
      Dat is Life in the Randstad hé?

      Verwijderen
  2. Hoi Mick,

    Als jouw kap de regen en kou buiten kan houden heb je een goedkope en prima werkende oplossing gevonden, i.p.v. een dure kap kant en klaar aan te schaffen.
    Het mag er wat minder exotisch uitzien, als het werkt is het prima, en geeft je nog meer voldoening ook!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegenliggers verblinden wel met de koplampen op een kort deel van het w-w traject. Maar ik kan dan wat onder het gekromde vizier doorkijken...

      Verwijderen
  3. Mick, wat jouw opmerking over ander materiaal betreft: Fietser maakt de WAW al vanaf het begin in aramidevezel; Flevobike maakt de onderkant van de Versatile/Orca in Twintex. Het zijn duidelijk verschillende materialen, maar allebei hebben ze als kenmerk dat ze een pak stootbestendiger zijn dan glasvezel en zeker carbon. (Fietser claimt trouwens dat *alle* WAWs nog altijd rijden!). Het concept van de Rotovelo heeft zeker ook zijn waarde, maar dan moet die lokaal geproduceerd worden, want het is één geheel, waardoor bij transport van de romp voornamelijk (dure) lucht verscheept wordt. Het idee op zich is wel aantrekkelijk: als je ziet welke klappen zo'n kajak kan verwerken en hoe lang die dingen meegaan, zelfs met alle aanvaringen met rotsen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      De top van mijn Limit voor is van Kevlar (Aramide) en carbon, toch heb ik een scheur en lakschade (mijn broer dacht dat 'ie er op zitten kon!). Da's dus ook niet ideaal.
      Ik heb begrepen van Quemo dat de Versatile (Orca) van een soort ABS is. Die kon hij zelfs repareren door stukjes op te lossen in aceton (als ik het goed heb). Na te lezen op zijn blog.
      Jammer dat je bij die vm's vast zit aan een versnellingsnaaf en uitpuilend achterwiel (vind ik niet mooi). En het gewicht heel wat hoger is dan de 33,5 kg die Rotovelo claimt.
      Precies, als zo'n fiets lokaal geproduceerd zou kunnen worden...!
      Hoewel de Rotovelo geen voor- noch achtervering heeft. Het is feitelijk een soort overdekte trike van roestvrij staal. En ik zou zeker de onderkant dicht proberen te krijgen want daar zal een hoop wind in slaan lijkt me:
      https://www.youtube.com/watch?v=tr_miZZxldQ

      Maar is dat verbeteren niet juist een mooie uitdaging?

      Verwijderen
  4. Je betrekt diverse interessante stellingen Mick.
    Ten eerste: Ja Allert kan soms vrij onveranderlijk stellig zijn in zijn standpunt. Daar liep ik soms ook wel eens tegen aan. Misschien wel de basis van de breuk bij VM.nl?

    Dan je velomobielkap (ik noem hem gewoon bij naam) werkt toch? Prachtig! Ik kan je verklappen dat ik uren over zoiets heb zitten mijmeren tijdens het fietsen. Ik zag op het laatst in van alles de basis voor een kap. En nog steeds. Ik heb immers een DF-Xl besteld en daar is nog geen kap voor......;-) Iets met Coroplast?

    Maak je niet bezorgt over de teruglopen verkoop van velomobielen bij VM.nl (Intercitybike hoor je niet klagen) Ze hebben meer dan genoeg rollend materieel op de weg dat rollend gehouden moet worden. Daar gaat de meeste tijd bij VM.nl in zitten.

    Als laatste: Ik kijk reikhalzend uit naar de eerste Trislet in Nederland. Ik heb er 2 ooit live gezien. Een tijdens de 6 uursrace in Sloten en een tijdens het velomobielseminar. Laat ik zeggen dat het een lowcost-lowtech velo is. Toch vind ik hem zeer interessant qua productieopzet en ontwerp. Laat maar komen. Hoe meer keus hoe beter voor de markt. Een zeer laagdrempelige instapfiets volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Neemt niet weg dat Allert technisch een kei is. Anders zou ik immers zijn Limit niet rijden :-) ?

    BeantwoordenVerwijderen