maandag 1 september 2014

trefzekerder sturen met toeclip

De voorwielaandrijver bleek na het aanbrengen van sluitringetjes en wat extra aandraaien van de verbindingspunten eigenlijk tamelijk makkelijk te berijden. In geen verhouding tot de Flevobike als je de plaats van het balhoofd al gewend bent!
Wel heb ik te maken met tot dan toe onbekende problemen zoals bij het nemen van een scherpe bocht: Waar laat je je voeten?
Het antwoord is echter even sportief als vanzelfsprekend. Je haalt je voeten eenvoudig even van de trappers. Door je knieën op te trekken. Gelijk een goede buikspieroefening!
Het sturen voelt dan ongeveer aan alsof je met een (beladen) bagagedrager aan je stuur de bocht neemt. Goed voor de armspieren.
Wel schoten mijn fietsschoenen nog wel eens van de rubber pedalen tijdens de eerste ritten. Ik ben dan natuurlijk ook een vaste plaats van het traphuis gewend en klikpedalen.
Maar waar het dit kliksysteem betreft volg ik Klukkluk's devies: "Mij zijn niet van de bange, mij zijn van de voorzichtige!".
Voor het (uit)klikken oefen je deels een zijdelingse kracht uit op een der pedalen wat bij de kruis-aandrijving van het voorwiel in een onverwachte situatie wel eens verkeerd uit zou kunnen pakken, dunkt me.
Toeclips gebruikte ik in winter nog wel eens toen we nog echte winters hadden. Die vind ik voor gebruik op een ligfiets eigenlijk veiliger dan aan een rechtopfiets. Omdat je je schoenen er vanuit een liggende positie eenvoudig uit kunt laten vallen.
Dat blijkt me inderdaad een goede montage. Het sturen gaat nu erg veel gemakkelijker met mijn rechtervoet. Omdat ik ook rechtshandig ben natuurlijk. Zelfs sturen én aandrijven lukt zo met één been.
Gek genoeg gaat het evenwel dan weer niet de linker clip in te komen met deze soort fiets (-;
Dus daar dan maar weer het simpele rubber pedaal terug in gedraaid. Moet kunnen als Amsterdammer...


2 opmerkingen:

  1. Wauw, het stuurt! En wat is de ketting lekker kort hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja van voren lijkt het of je iemand met een kettingzaag tegemoet rijdt (-:
    Een kortere ketting is niet mogelijk en ook bijvoorbeeld toepassing van kantelende achterwielen (zoals de Munzo of de Raptobike heeft) is ineens denkbaar!
    Ik zit hooguit nog met een leuke naamgeving omhoog....CycleKiller?
    Ga komend weekend een groter (65 t.) tandwiel proberen.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen