zondag 3 juli 2011

kruiskoppeling(en)

Zoals ik in mijn -ik geef toe wat povere- beschrijving van CycleVision al liet doorschemeren mis ik de bankdruk-aangedreven ligger nogal. Dat gemis is , nu het kamperen plaatsgevonden heeft, eigenlijk acuter dan aan een rode velomobiel (de Limit).
Daarom laat ik deze in de slaapkamer staan en ga verder met waar ik aan bezig was.

Bij het terugbouwen naar de pré-Bergerblock versie stuitte ik weer op een oud verschijnsel: Het willen kantelen van het geleidewiel aan de onderbuis, dat door het stuur naar voren gedrukt wordt bij de bankdrukbeweging. Ik moet dat regelmatig corrigeren, erg 'irri' (-een gebruik van 'turbotaal', erg leuk, ten minste nadat het gebruik vd d/t/dt's klopt).
Het is betreurenswaardig (maar niet verbazingwekkend) dat niemand mij er ooit op gewezen heeft dat dat komt omdat ik gebruik maakte van kogeldraadeinden...
In de verste verte enigzins geïnspireerd door mijn hersteloperatie aan de stuurinrichting van de Alleweder besef ik mij sinds kort dat ik hiervoor beter kruiskoppelingen gebruiken kan.
Of heeft ooit iemand me dat getracht uit te duiden maar stond ik daar op dat moment niet voor open? Mijn geheugen laat me wel vaker in de steek...

Nu zijn deze verbindingen wel los te koop maar niet goedkoop en vaak te zwaar voor mijn doel.
Als tussendeel een blokje nylon zou al sterk genoeg zijn en bewijst zich dagelijks (in uw velomobiel?).
Nylon is zelfsmerend en redelijk glad.
Een stukje vierkante staf zou ideaal zijn voor de constructie hiervan bedacht ik me. Waar dan precies 2 stukjes alu U-profiel overeen gebout zouden moeten worden. 45" Verdraaid van elkaar uiteraard.
Daar is nog niet zo makkelijk aan te komen als ik dat hier opschrijf. Maar mijn improvisatievermogen is gelukkig nog wel intact.


Ik gebruikte een (holle!) radiator ophangconsole. Van precies de zelfde breedte als de binnendiameter van maleable U-profiel. Uit een schuuropruiming en zo dun dat ik het met een speciaalschaar knippen kon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten